با وجود اینکه سالیان زیادی از شکلگیری مفهوم یادگیری سازمانی گذشته است. هنوز هم یادگیری سازمانی برای بسیاری از افراد یک مفهوم گیجکننده بهحساب میآید. چراکه قبل از جا افتادن این مفهوم باید با مفهوم دانش آشنا شوید. با این حساب اگر شما هم برای درک مفهوم دانش سازمانی و مدیریت آن مشکل دارید عجیب نیست. چرا که دانش موضوعی انتزاعی است (قابللمس نیست). درنتیجه درک دانش، نحوه مدیریت دانش و انتشار آن میتواند برای بعضی از افراد سخت باشد. با وجود این سختی، مدیریت دانش لازمه موفقیت هر کسبوکاری است. برای اینکه دقیقتر متوجه شوید مدیریت دانش چه اهمیتی در سازمان شما دارد؛ در ادامه از 5 شرکت برتر جهان با مهارتهای A+ در حوزه مدیریت دانش صحبت میکنیم.
بدون استفاده از شیوههای صحیح مدیریت دانش، یک شرکت فقط درجا میزند و مطمئناً به جایی نمیرسد. پس قبل از هر چیز سعی کنید نگاه خود و اعضای سازمان خود را نسبت به مفهوم دانش در سازمان شفافتر کنید تا پیادهسازی مدیریت دانش را به شکل اصولی و درست تجربه کنید. با مقدمهای که در بالا به آن اشاره شد، قصد دارم پنج شرکت برتر جهانی که مهارتهای جهانی A+در حوزه مدیریت دانش دارند را به شما معرفی کنم.
تجربه 5 شرکت برتر جهان در استفاده از سیستم مدیریت دانش
شرکت فورد (Ford)
شما نمیتوانید فهرست شرکتهای استفادهکننده از مدیریت دانش را ببینید اما شرکت فورد نگاهتان را به خود جلب نکند. این لیست قطعاً بدون حضور شرکت فورد کامل نیست. این شرکت خودروسازی جهانی مدتهاست که از بهروشهای مدیریت دانش استفاده میکند. مدیریت دانش به همراه بسیاری از عوامل دیگر به این شرکت اجازه دادهاست تا بارها از ورشکستگی نجات پیدا کند و همچنان یک شرکت سودآور باقی بماند. فورد از اصول مدیریت دانش در فرایندهای توسعه محصول استفاده کرد. در همان اوایل آمدن اینترنت، فورد از نرمافزار مبتنی بر دانش و وب استفاده کرد تا استانداردهای کیفی محصولات خود را در سراسر خط تولید یکپارچه کند. انطباق با شرایط، به فورد اجازه دادهاست کیفیت محصولات اولیه خود را تا 18 درصد افزایش دهد و هزینه گارانتی محصولات خود را 1 میلیارد دلار کاهش دهد.
عملکرد مديريت دانش این شرکت در شاخه اتومبیل فوقالعاده بوده است، زيرا فورد مدتهاست كه از مدیریت دانش استفاده میکند و در این زمینه تجربه كافي دارد. این شرکت هر زمان که بخواهد میتواند رويكرد سازمانی خود را نسبت به مديريت دانش به شکل سودمندی اصلاح كند.
شرکت GE(جنرال الکتریک)
ما در عصری زندگی میکنیم که با حجم زیادی از دادهها اشباع شدهاست؛ برای اطمینان از سادهسازی فرایندهای تجاری، مهم است که این دادهها را به اشتراک گذاشته و مدیریت کنیم. این کاری است که جنرال الکتریک به خوبی آن را انجام میدهد. با این تفاسیر جنرال الکتریک یکی دیگر از شرکتهای پیشتازی است که شیوههای مدیریت دانش را با موفقیت اجرا کرده است. این شرکت از طریق شورای اجرایی که ایجاد کرده است یکی از نمونههای خوب اجرای مدیریت دانش است.
شرکت جنرال الکتریک بهخوبی از پس پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانش برآمدهاست. این شورا شامل مجموعهای از مدیران است که برای تبادل اطلاعات و تجربیات، جلسههای به مدت دو روز تشکیل میدهند. این کار امکان بهاشتراکگذاری دانش را در گستردهترین سطوح شرکت فراهم میکند و به مدیریت اجازه میدهد تا بر موفقیتها و شکستهای کسب و کار کنترل کلی داشته باشد.
شرکت آمازون (Amazon)
آمازون از همان زمانی که وارد تجارت الکترونیک شد (یعنی در اواخر دهه 90)، در مدیریت دانش سرآمد بود. این شرکت برای تأمین نیازهای دانشی کارکنان خود از اصول مدیریت دانش و تجربه کاربری چندهستهای استفاده میکند. یکی از اصول شرکت آمازون این است که رابطی واحد برای پاسخگویی به نیازهای همه کاربران ایجاد میکند. این رابط کاربری واحد، پروسه فهرستکردن و یافتن کالاها را آسانتر میکند. نیازهای کاربران شامل فروش کتابها، انواع تجهیزات و حتی خطوط تولید خود شرکت، شامل هر کالای قابلتصوری مانند بلندگوهای بلوتوث یا فوم غلتک است.
شرکت آمازون یکی از موفقترین شرکتهایی است که در کسب و کار خود از مدیریت دانش استفاده میکند. اگر کسب و کاری مشابه ولی در مقیاس کوچکتر از آمازون دارید میتوانید از این کمپانی الگو بگیرید و استراتژیهای مدیریت دانش خود را اصلاح کنید.
Pratt & Whitney
Pratt & Whitney یک تولیدکننده بینالمللی در صنعت هوافضاست که در کانکتیکات (Connecticut) قرار دارد. این شرکت در سال 2015 سود عملیاتی 1.9 میلیارد دلار را با درآمد 14 میلیارد دلاری گزارش کرد. با توجه به سود بالایی که این شرکت به دست آورد، عملکرد موفق مدیریت دانشش، مدت زیادی مورد مطالعه قرار گرفت. جالب است بدانید چند سال پیش، شرکت Pratt & Whitney متوجه شد که نیمی از مهندسانش بهزودی بازنشسته میشوند همین اتفاق باعث شد آنها به دنبال پیداکردن راهی برای حفظ دانش کارکنان مهم خود باشند.
در نتیجه شرکت به این موضوع پرداخت که چگونه میتواند دانش درون شرکت را سیستماتیک و متمرکز کرد. به عبارتی چطور موقع مواجهه با مشکل خروج خبرگان، رفتار مؤثرتری داشته باشد. شرکت قصد داشت دانش کلیدی کارکنان و متخصصانش را حفظ کند. سیاستهای اجرایی در همین راستا به شرکت اجازه داد تا بیش از 25 میلیون دلار پسانداز کند.
بانک جهانی
بانک جهانی برای مدت زیادی تلاش کرد تا فعالیتهای خود را غیرمتمرکز کند: یعنی از یک مؤسسه مالی مستقر در واشنگتن که صرفاً مدیریتی از بالا به پایین دارد، تبدیل به شرکتی شود که مشتریان خود را از طریق اشتراک دانش و اطلاعات توانمند میکند. این تصمیم مسیری طولانی و سخت پیش روی شرکت قرار میداد. بعد از انجام پروژههایی برای تحقق بخشیدن به این تصمیم، امروزه بانک جهانی در سیستم مدیریت دانش خود پیچیدگیهای زیاد و عمیقی دارد.
در کنفرانس اخیری که با هدف توسعه بینالمللی بانک برگزار شد؛ نماینده بانک بیان کرد که ما صرفاً روی کسب دانش آشکار کار نمیکنیم بلکه روی جنبههای کیفیتر دانش مانند عقاید و نظرات هم متمرکز شدهایم. او همچنین به این مسئله اشاره کرد که بانک جهانی در تلاش است تا یک برنامه عملیاتی پویا برای تقویت مدیریت دانش تدوین کند.
نتیجهگیری
هر یک از این کسبوکارها و کمپانیهایی که در بالا به آنها اشاره کردم، رویکرد متفاوتی به مدیریت دانش دارند. اما وجه مشترک همه آنها تعهد به اجرای شیوههای مدیریت دانش، استفاده از ابزارها و تکنیکهای مدیریت دانش و مشاهده تأثیر آنها در کسب و کارشان است. نتیجه این تعهد، موفقیت چشمگیر و سودآوری کسب و کار است.
این 5 شرکتی که مهارتهای جهانی A+ در حوزه مدیریت دانش دارند نمونههای موفق جهانی هستند که روشها و تکنیکهای مدیریت دانش را به خوبی پیادهسازی و اجرا کردهاند. امیدوارم با خواندن این مقاله ترغیب شوید با استفاده از راهکارهای مشابه همچون استفاده از نرمافزار مدیریت دانش، مهارتهای سازمان خود را تقویت کنید. همچنین کسبوکار خود را به نقطهای برسانید که بتواند پویایی واقعی را بر اساس بستری از دانش مشترک بسازید.
2 پاسخ
سلام
5 شرکت برتر ایران کدامند؟
سلام وقت شما بخیر، این موضوع از جنبههای زیادی قابل بررسی است و نمیشود در قالب چند اسم خلاصه شود. نیاز سازمان شما، اندازه سازمان، ماژولهای درخواستی و میزان هزینه پرداختی شما میتواند این شرکتها را برای شما تغییر بدهد. به طور مثال اینوتکس ایران در مقیاس شرکتهای بزرگ و متوسط بیشتر فعالیت دارد و میتوانید از صفحه مشتریان ما «https://inknowtex.ir/ourcustomers/» بیشتر با این موارد آشنا شوید.