داستان موفقیت مشتری اینوتکس ایران: شرکت نفت و گاز پارس.

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در بهبود عملکرد و رقابت‌پذیری سازمان‌ها است. این مفهوم برای سازمان‌های بزرگ و پروژه محور بسیار با اهمیت است چرا که این سازمان‌ها به دلیل تنوع امکانات، جغرافیا، ذی‌نفعان و مشتریان با چالش‌های دانشی متعددی روبه‌رو هستند. مؤثرترین راه مواجهه با این چالش‌ها استفاده از مدیریت دانش است. اهمیت این موضوع باعث شد تا داستان موفقیت یکی از مشتریان شرکت اینوتکس ایران یعنی شرکت نفت و گاز پارس را با شما در میان بگذاریم.

شرکت نفت و گاز پارس دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شركت تولیدکننده گاز در ایران، راهبری حدود 40 سکوی دریایی به همراه صدها چاه تولیدی و هزاران کیلومتر خط لوله دریایی در گستره‌ای به مساحت 3700 کیلومتر را برعهده دارد. حدود ۸۰ درصد گاز كشور را تولید می‌کند. این شرکت  یکی از شرکت‌های فرعی و تابعه شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه مطالعات مهندسی، ساختمان، نصب و راه‌اندازی کلیه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی و میدان‌های گازی پارس شمالی، گلشن، فردوسی و همچنین توسعه لایه نفتی پارس جنوبی فعالیت می‌کند.

شرکت نفت و گاز پارس با بیش از ۲۰ سال سابقه، دارای بیش از ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی و بیش از ۱۰۰ پروژه در دست اجرا است. تمام آنچه گفته شد نشانگر این موضوع است که شرکت نفت و گاز پارس سازمانی پروژه محور، پویا و درگیر با چالش‌های بزرگ و مختلفی است. یکی از این چالش‌ها، مدیریت دانش پروژه‌ها و استفاده صحیح از دانش آنهاست و این دقیقا شروع داستان ما است. به گفته آقای احمد راهرو رئیس انتقال و توسعه فناوری نفت و گاز: «ساختار پروژه محور، پراکندگی جغرافیایی، وجود افراد متخصص که به‌صورت موقت با سازمان همکاری می‌کنند، وجود درس‌آموخته‌ها و تجارب فراوان در طرح‌ها و پروژه‌های پارس جنوبی و همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا چالش‌هایی روزمره ما در این صنعت است».

چالش‌های شرکت نفت و گاز پارس در حوزه دانش سازمانی:

  • ساختار پروژه محور که باعث می‌شود دانش در هر پروژه به‌صورت جداگانه ثبت شود و به‌سختی به سایر پروژه‌ها منتقل شود؛
  • پراکندگی جغرافیایی کارکنان و پروژه‌ها که باعث می‌شود دسترسی به دانش در زمان و مکان مناسب با محدودیت‌های فنی و زیرساختی روبرو شود؛
  • وجود افراد متخصص که به‌صورت موقت با سازمان همکاری می‌کنند و دانش آن‌ها به‌راحتی از دست می‌رود؛
  • وجود درس‌آموخته‌ها و تجارب فراوان در طرح‌ها و پروژه‌های پارس جنوبی که به‌صورت نامنظم و ناموجود در سطح سازمان ثبت شده‌اند؛
  • همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا که نیازمند تبادل دانش با استانداردهای بین‌المللی است.

مدیریت دانش راهکار رسیدن به موفقیت.

این چالش‌ها درعین‌حال که ممکن است خیلی بزرگ به نظر نرسند، از مهم‌ترین عوامل موفقیت یا شکست یک سازمان در طولانی‌مدت هستند. خوشبختانه این چیزی بود که شرکت نفت و گاز پارس به‌خوبی آن را درک می‌کرد و شرکت را به سمت یافتن راه چاره سوق می‌داد. از طرفی وجود چالش‌های روزمره و دوباره‌کاری‌هایی که امکان حذف آنها از فرایند پروژه وجود داشت؛ سازمان را برای یافتن چاره بیشتر ترغیب می‌کرد. اولین و مهمترین راهکاری که همگی کارشناسان روی آن اتفاق‌نظر داشتند، پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در سازمان بود. اما سوال اینجا بود که اجرای مدیریت دانش را از کجا شروع کنیم؟

آشنایی نفت و گاز پارس با شرکت اینوتکس ایران

کارشناسان شرکت شروع به تحقیق و جستجو برای یافتن راهکاری کردند که در نتیجه باعث آشنایی اینترنتی با شرکت «اینوتکس ایران» شد. ادامه این آشنایی شرکت نفت و گاز پارس را مطمئن‌تر از قبل کرد و برآیند جلسات و همکاری بین دو طرف باعث عقد قرارداد و برگزاری چندین جلسه خدمات مشاوره در سال 1393 شد.

شرکت «اینوتکس ایران» با همکاری کارشناسان شرکت نفت و گاز پارس و در سال 1396 استقرار نرم‌افزار «رای ون» را در شرکت نفت و گاز انجام دادند. نرم‌افزاری کارآمد در حوزه مدیریت دانش که امکانات زیر را برای سازمان به ارمغان می‌آورد.

  • ثبت و طبقه‌بندی دانش بر اساس معیارهای مختلف مانند محور، پروژه، فعالیت، فرایند، نقش، کاربر و …
  • جستجو و بازیابی دانش با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و سریع
  • به‌اشتراک‌گذاری و ارتباط دانش با استفاده از ابزارهای تعاملی مانند گفتگو، نظرسنجی، رتبه‌بندی، نشان‌گذاری و …
  • تولید و ترویج دانش با استفاده از ابزارهای آنالیز و گزارش‌گیری مانند داشبورد، نمودار، ماتریس، نقشه گرافیکی و …
  • حفظ و انتقال دانش با استفاده از ابزارهای مدیریت دانش ساکن مانند آرشیو، بایگانی، پشتیبان‌گیری و …

نتیجه استقرار نرم افزار مدیریت دانش رای‌ون

 بعد از پیاده‌سازی و استقرار نرم‌افزار، ما درتیم اینوتکس ایران شاهد پیشرفت پروژه مدیریت دانش و بالطبع رضایت مدیران نفت و گاز پارس بودیم. این رضایت را می‌توانیم اظهارنظر آقای احمد راهرو رئیس انتقال و توسعه فناوری در شرکت نفت و گاز پارس ببینیم که می‌گوید: «نرم‌افزار رای ون محصول مناسبی است که البته به مرور زمان باید به‌روزرسانی‌های جدیدی خصوصاً در زمینه هوش مصنوعی و سرچ صوتی و مواردی از این دست به آن اضافه شود.» ایشان همچنین مزایای پیاده‌سازی مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مدیریت دانش در شرکت نفت و گاز پارس را این‌طور برای ما بیان می‌کنند:

  • آشنایی بیشتر افراد سازمان با مفاهیم و فواید مدیریت دانش؛
  • تمرکز اسناد و تجارب سازمان در یک سامانه جامع و یکپارچه؛
  • اشتراک بیشتر دانش در سطح سازمان با استفاده از ابزارهای همکاری؛
  • تولید و ترویج دانش جدید با استفاده از ابزارهای تحلیل و گزارش‌گیری نرم‌افزار.

کلام آخر

درنهایت مفتخریم به اینکه شرکت «اینوتکس ایران» خدمات پشتیبانی کاربران نرم‌افزار «رای ون» در شرکت نفت و گاز پارس را از سال 1396 تا به حال همچنان ارائه می‌دهد. خدمات و آموزش‌هایی که راه‌حلی کارآمد برای مدیریت دانش در سطح سازمان‌های پروژه محور هستند چراکه این راه‌حل‌ها با ارائه امکانات متنوع و کاربردی، به شرکت‌هایی همچون نفت و گاز پارس کمک می‌کنند تا دارایی‌های دانشی خود را به‌صورت مؤثر و کارآمد مدیریت کنند. کاری که با کمک آن شرکت‌ها می‌توانند عملکرد و رقابت‌پذیری خود را در حوزه‌های مورد نظرشان افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *