داستان موفقیت مشتری اینوتکس ایران: شرکت غلتک سازان سپاهان.

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

شرکت غلتک سازان سپاهان دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

شرکت غلتک سازان سپاهان یکی از تولیدکنندگان بزرگ قطعات چدنی و فولادی در ایران است که در حوزه ریخته‌گری قطعات سنگین و فوق سنگین فعالیت می‌کند. این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن از انواع قطعات را دارد. از جمله سالن‌های مطرح آن می‌توانیم به سالن ريخته‌گری قطعات سنگين، سالن توليد غلتک‌های فوق سنگين، ‌سالن عملیات حرارتی کارگاه مدل‌سازی، ‌ انبارهای مواد اوليه و … اشاره کنیم. با این مقدمه در ادامه می‌بینید که چطور شرکت غلتک سازان سپاهان متوجه شد که به سیستم مدیریت دانش نیاز دارد؟ چطور با شرکت اینوتکس ایران آشنا شد و چطور به نتیجه مطلوب رسید.

از بروز مشکل تا رسیدن به راه‌حل 

داستان اجرا و موفقیت مدیریت دانش در شرکت غلتک سازان از اینجا شروع می‌شود که شرکت برای حفظ و افزایش سهم بازار خود نیاز داشت به طور مداوم کیفیت محصولات خود را بهبود بدهد، نوآوری‌های جدید ارائه دهد و رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای رسیدن به این اهداف کارشناسان موظف شدند تا راهکارها، استراتژی‌ها و نیازهای سازمانی را پیدا کنند. یکی از راهکارهای مطرح شده پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در شرکت بود. کارشناسان معتقد بودند باید از دانش و تجربه سال‌ها فعالیت شرکت، به نحو احسن استفاده شود. آقای ترابیان رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت در این خصوص میگوید: شرکت نیازمند سیستمی جامع در خصوص مدیریت دانش، مرکز اسناد و مدارک در سازمان بود. این یعنی شرکت نیازمند سیستمی بود که:

  • ثبت، ذخیره‌سازی، بازیابی، به‌روزرسانی، اشتراک‌گذاری، انتقال دانش و تجارب کارکنان در سطح سازمان را انجام دهد.
  • اشتراک‌گذاری و انتقال اسناد و مدارک مربوط به پروژه‌ها، قراردادها، مشتریان، تأمین‌کنندگان، شرکا، استانداردها، قوانین و مقررات در سطح سازمان را پوشش دهد.
  • دسترسی به داده‌ها و اطلاعات موردنظر به‌صورت آسان، سریع و دقیق انجام گیرد.
  • هماهنگی و همکاری بین واحدهای مختلف سازمان ایجاد کند.
  • عملکرد واحدها و کارکنان را ارزیابی کند و بهبود دهد.
  • موجب افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، افزایش رضایتمندی مشتریان و افزایش سودآوری شود.

مدیریت دانش چه مزایایی برای شرکت غلتک سازان داشت؟

کارشناسان می‌دانستند که اگر بتوانند این سیستم را در شرکت پیاده‌سازی کنند می‌توانند دانش سازمانی را در یک پایگاه‌ دانش مرکزی ذخیره کنند و برای کارکنان، مشتریان و شرکای تجاری در دسترس قرار دهند. این یعنی مدیران عالی شرکت غلتک سازان می‌توانستند:

  • دانش فنی و تجربی کارکنان خود را در زمینه‌های مختلف ریخته‌گری، عملیات حرارتی، آزمایشگاهی، مدل‌سازی و … جمع‌آوری، ثبت و منظم کنند و به‌صورت الکترونیک در اختیار همکاران قرار دهد. با این کار کارکنان می‌توانستند از تجربه‌های گذشته خود یا همکارانشان برای حل مشکلات، پاسخ به سؤالات و بهبود فرایندهای تولید استفاده کنند.
  • استانداردهای کیفی و فنی محصولات خود را در قالب مستندات، گزارش‌ها، نمودارها و … ثبت و به‌روز رسانی کنند و به مشتریان و شرکای تجاری خود نشان دهند. با اینکار شرکت می‌توانست اعتماد و اعتبار خود را در بازار افزایش دهد و نشان دهد که محصولاتش با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارند.
  • نتایج آزمایشگاهی و تحلیل‌های علمی خود را در قالب مقالات، پوسترها، اسلایدها و … ثبت و ارائه کنند و به نوآوری‌های جدید در زمینه ریخته‌گری دست یابند. با این کار شرکت می‌توانست دانش خود را با جامعه علمی و صنعتی به اشتراک بگذارد و از آن برای افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد مزیت رقابتی استفاده کند.
  • اطلاعات بازار و مشتریان خود را در قالب نظرسنجی‌ها، پرسش‌نامه‌ها، بازخوردها و … جمع‌آوری، تحلیل و استخراج کند و به بهبود خدمات، تطبیق محصولات با نیازهای مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها بپردازد. با این کار شرکت می‌توانست بازار خود را گسترش دهد، روابط مشتریان را تقویت کند و وفاداری آن‌ها را جلب کند.

داستان آشنایی غلتک سازان با اینوتکس ایران

مزیت‌هایی که این سیستم برای شرکت غلتک سازان به همراه می‌آورد الزام برای اجرای این سیستم را بیشتر می‌کرد. این‌طور بود که پرس‌وجو و جستجوهای اینترنتی شروع شد. این جستجو کارشناسان شرکت را با اینوتکس ایران آشنا کرد، با توجه به حجم تغییرات احتمالی احتیاط برای  انتخاب درست کاملاً مشهود بود. بعد از برقراری تماس و برگزاری جلسه مشاوره و دمو بین دو شرکت، غلتک سازان برای ادامه مسیر رضایت و تمایل بیشتری پیدا می‌کرد. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم مسیر آشنایی تا بستن قرارداد، آموزش و مشاوره روند سریع‌تری را نصبت به جستجو پیمود و در سال 1399 عقد قرارداد صورت گرفت.

غلتک سازان

بعد از عقد قرارداد شرکت اینوتکس ایران با بهره‌گیری از تجارب گسترده، دانش فنی، توانایی تیم حرفه‌ای خود و بررسی نیازها و خواسته‌های شرکت غلتک سـازان سپاهان، نرم‌افزار جامع مدیریت دانش «رای‌ون» را متناسب با نیاز آنها شخصی‌سازی و عملیات استقرار نرم‌افزار انجام شد. امروز که برای شما از این داستان واقعی می‌نویسیم مفتخریم اعلام کنیم این قرارداد مانند سایر قراردادهای مشتریان اینوتکس ایران تا به امروز برای پشتیبانی فنی از نرم‌افزار ادامه دارد.

رای‌ون کاتالیزور موفقیت غلتک سازان در حوزه دانش سازمانی

آقای ترابیان در رابطه با مزایای استفاده از رای‌ون می‌گویند: ‌با کمک نرم‌افزار مدیریت دانش رای‌ون و استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریت دانش، مرکز اسناد در شرکت غلتک سازان ایجاد، کیفیت محتوای پایگاه دانش شرکت تضمین و نظام پیشنهادها پیاده سازی شده‌ است؛ همچنین نتیجه قابل‌توجهی که از نرم‌افزار رای ون به دست آورده‌ایم، پیاده سازی کامل مرکز اسناد برای ثبت تجارب و دانش خبرگان در حوزه های مختلف است.

کلام آخر

حالا و بعد از گذشت این سال‌ها ما در تیم اینوتکس ایران خوشحالیم که باعث بهره‌وری بیشتر شرکتی هستیم که دانش‌بنیان است، در صنعت فولاد و ریخته‌گری پیشرو است و از همه مهتر اینکه برای پیشبرد اهداف مسئولیت اجتماعی خود همچون كاهش آلاینده‌های موجود در این صنعت تلاش‌های  قابل‌توجهی انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *