از آشنایی تا قرارداد شرکت مخابرات ایران با اینوتکس ایران.

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

مختصری در مورد تاریخچه شرکت مخابرات ایران.

شرکت مخابرات ایران یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی در کشور است. این شرکت با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، دارای 10هزار نفر نیروی رسمی و ۲۵ میلیون مشترک است. وجود این حجم از خدمات، زیرساخت‌های ارتباطاتی و نیروی انسانی درگیر با مجموعه چه از نظر کارمندان سازمان و چه از نظر ذی‌نفعان، سازمان را با چالش‌های بسیار بزرگ و پیچیده‌ای روبرو می‌کند. قبل از پرداختن به این چالش‌ها، دستاوردهای شرکت مخابرات ایران در سال 1397 را به اذعان خود سازمان در ادامه می‌بینید:

چالش‌های شرکت مخابرات در حوزه دانش سازمانی:

حجم زیاد و پراکنده داده‌های مخابرات:

  • شرکت مخابرات ایران در طول سال‌های فعالیت خود، حجم زیادی از داده‌های مخابراتی از جمله اطلاعات تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت و … را جمع‌آوری کرده است. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات مشترکان، ترافیک شبکه، پارامترهای کیفیت سرویس، خطاها و نقص‌های سیستم و نظرات و شکایات کاربران باشند. این داده‌ها بسیار پراکنده، نامنظم و نامتوازن هستند و نیاز به پردازش، تحلیل و استخراج دانش از آن‌ها وجود دارد.
    • بدون یک سیستم مدیریت دانش، این شرکت نمی‌تواند از داده‌های با ارزشش به نحو احسن استفاده کند. شرکت قطعا به چالش‌های مختلفی در زمینه مدیریت، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و پاسخگویی به مشترکان برخورد می‌کند.

تغییرهای سریع و مداوم فناوری‌های مخابراتی:

  • شرکت مخابرات ایران در صنعتی فعالیت می‌کند که در آن فناوری‌های جدید و نوآورانه به‌سرعت در حال ظهور و تغییر هستند. این فناوری‌ها شامل شبکه‌های نسل جدید، سرویس‌های ابری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و … هستند. برای حفظ رقابت‌پذیری و رضایت مشترکان، شرکت نیاز دارد به طور مداوم با این فناوری‌ها همراه شود، آموزش بدهد، به کار بگیرد و بهبود ببخشد.
    • بدون یک سیستم مدیریت دانش مناسب، شرکت نمی‌تواند با سرعت و کارآمدی لازم به این تغییرات پاسخ دهد و به چالش‌های مختلف در زمینه گسترش شبکه، عرضه سرویس، کسب سود و … مواجه می‌شود.

تولید و جذب دانش در سطح بین‌الملل:

  • شرکت مخابرات ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌الملل، با سایر شرکت‌های مخابرات جهان همکاری و رقابت می‌کند. برای حضور قوی در صحنه بین‌الملل، نیازمند به‌روز بودن دانش در زمینه‌های مختلف مخابراتی است. همچنین، شرکت نیاز دارد که دانش خود را با سایر شرکت‌های مخابرات جهان به اشتراک بگذارد و از دانش آن‌ها بهره ببرد. درعین‌حال، نیاز دارد که دانش خود را به‌عنوان یک منبع رقابتی استفاده کند و آن را حفظ و حمایت کند.
    • با استفاده از سیستم مدیریت دانش، شرکت مخابرات ایران می‌تواند تولید و جذب دانش در سطح بین‌الملل را به‌عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه خود در نظر بگیرد.

مدیریت دانش حلال مشکلات دانشی سازمان.

همان‌طور که مشاهده کردید چالش‌های بسیار بزرگی در انتظار شرکت‌های مخابراتی از جمله شرکت مخابرات ایران است. جالب است بدانید این چالش‌ها تنها با کمک یک راهکار از قبل امتحان شده قابل مدیریت است. با این مقدمه زمان را به قبل از اجرای سیستم مدیریت دانش در شرکت مخابرات ایران می‌بریم. درآن زمان خود کارشناسان شرکت مخابرات نیازمندی به سیستم مدیریت دانش را حس می‌کردند. به طور مثال خانم افسانه رحمت یکی از مدیران عالی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این شرکت می‌گوید نداشتن مدیریت دانش یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سازمان بود. مواجه با این چالش‌ها و اذعان وجود مشکل باعث شد تا شرکت مخابرات ایران به دنبال راهکار مناسب یعنی استفاده از سیستم مدیریت دانش باشد. سیستمی که بتواند این حجم وسیع از اطلاعات و دانش را مدیریت کند و از نظر کارکرد و امنیت نزدیک به همتایان جهانی خود شود.

سیستم جامع مدیریت دانش در شرکت مخابرات یعنی:

  • دانش گسترده و ارزشمند بیش از 10 هزار نفر نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف مخابراتی را با استفاده از سیستم مدیریت دانش، در قالب پروفایل‌های شخصی، رزومه‌ها، گزارش‌ها، مقالات، ویدئوها و … ثبت و طبقه‌بندی کند و به‌صورت الکترونیک در اختیار همکاران، مدیران و علاقه‌مندان قرار دهد. این کار باعث می‌شود که کارکنان بتوانند از دانش همکاران خود برای حل مشکلات، پاسخ به سؤالات و انجام پروژه‌ها استفاده کنند. همچنین، با استفاده از سیستم مدیریت دانش، شرکت می‌توانست از خروج دانش هم‌زمان با جابه‌جایی یا خروج کارکنان از شرکت جلوگیری کند و بتواند دانش را به نسل‌های جدید منتقل کند.
  • اطلاعات و داده‌های بیش از ۲۵ میلیون مشترک، از جمله نیازها، رفتارها، رضایت و بازخوردهای مشتریان خود است را با استفاده از سیستم مدیریت دانش در قالب پایگاه‌های داده، نظرسنجی‌ها، پرسش‌نامه‌ها، تحلیل‌ها و … ثبت و به‌روزرسانی کند و به‌صورت الکترونیک در اختیار کارکنان، مدیران و شرکای تجاری خود قرار دهد. این کار باعث می‌شود که شرکت بتواند با استفاده از تکنیک‌های هوش تجاری و هوش مصنوعی، الگوها و الزامات بازار را شناسایی کند و به بهبود خدمات، تطبیق محصولات با نیازهای مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها بپردازد.
  • استانداردها، قوانین، فرایندها و روش‌های کاری ایجاد شده در بیش از ۱۰۰ سال تاریخچه را، با استفاده از سیستم مدیریت دانش، در قالب مستندات، دفترچه‌های راهنما، نمودارها، ویدئوها و … ثبت و به‌روزرسانی کند و به‌صورت الکترونیک در اختیار کارکنان، مشتریان و شرکای تجاری خود قرار دهد. با این کار  شرکت می‌تواند از استانداردها، قوانین، فرایندها و روش‌های کاری خود به‌عنوان یک منبع رقابتی استفاده کند و نشان دهد که محصولات و خدماتش با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارند.

داستان آشنایی شرکت مخابرات ایران با اینوتکس ایران

طبق آنچه که تا الان مطالعه کردید کارشناسان شرکت مخابرات ایران و مدیران عالی همگی اتفاق‌نظر داشتند که در صورت وجود یک سیستم مدیریت دانش کارا، شاهد تغییرات مثبتی خواهند بود. در نتیجه فرایند جستجو برای پیداکردن یک سیستم مدیریت دانش قدرتمند با امنیت بالا را آغاز کردند. این جستجو باعث آشنایی با شرکت اینوتکس ایران شد. شرکتی که خدمات مشاوره مدیریت دانش و نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار مدیریت دانش «رای‌ون» برای شرکت‌های مطرح و بزرگ ایرانی را در کارنامه خود دارد.

شرکت مخابرات ایران

با توجه به اینکه مشتریان اینوتکس ایران اغلب در دسته بزرگ و متوسط‌ها قرار می‌گیرند، شرکت مخابرات با اطمینان بیشتری در این مسیر پا گذاشت و بعد از بررسی و مقایسه نرم‌افزار «رای‌ون» با سایر نرم‌افزارهای موجود در بازار، تصمیم به خرید و پیاده‌سازی آن گرفت. به‌واسطه این قرارداد مشاوران شرکت «اینوتکس ایران» با همکاری کارشناسان شرکت مخابرات ایران، نرم‌افزار «رای‌ون» را در سال 1395 نصب و راه‌اندازی کردند. همچنین آموزش و پشتیبانی کاربران نرم‌افزار خدماتی است که تا امروز همچنان ادامه دارد.

نتیجه استقرار نرم‌افزار مدیریت دانش رای‌ون

مطابق با انتظار هر دو سازمان نتیجه نهایی پروژه بسیار رضایت‌بخش بود به‌طوری‌که خانم افسانه رحمت (یکی از مدیران عالی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات) می‌گوید: «بعد از نصب نرم‌افزار رای ون ما شاهد ثبت دانش و نوآوری در سازمان هستیم». این یعنی حالا شرکت مخابرات ایران دانش و تجربیات کارکنان خود را در سطح سازمان ثبت، طبقه‌بندی، جستجو، به‌اشتراک‌گذاری و ترویج می‌کند تا عملکرد و کارآمدی خود در حوزه خدمات مخابراتی را بهبود بخشد. خانم قربانی یکی دیگر از کارشناسان سازمان معتقد است: «رای ون» نرم‌افزاری جامع و منعطفی برای مدیریت دانش در ایران است. اگر بخواهیم به طور خلاصه آنچه که در سازمان مخابرات ایران اتفاق افتاده را بیان کنیم باید به بهبودهای زیر اشاره کنیم:

  • تولید، ثبت و طبقه‌بندی بیش از 10000 عنوان دانش در سطح سازمان؛
  • کاهش زمان و هزینه پروژه‌های مخابراتی با استفاده از دانش قبلی؛
  • جستجو و بازیابی بیش از 23000 دانش توسط کاربران در ماه؛
  • افزایش کیفیت و رضایتمندی خدمات مخابراتی با استفاده از دانش خبرگان؛
  • به‌اشتراک‌گذاری و مطالعه بیش از 95000 دانش در ماه توسط کاربران؛
  • تسریع در حل مسائل و چالش‌های مخابراتی با استفاده از دانش مستند؛
  • تولید و ترویج گزارش و نمودار دانش؛
  • تقویت فرهنگ یادگیری و نوآوری در سطح سازمان با استفاده از دانش جدید؛
  • حفظ و انتقال دانش کارکنان بازنشسته یا جابه‌جا شده.

کلام آخر

آنچه که در این پست مطالعه کردید رؤیایی دست‌نیافتنی نیست؛ بلکه واقعیتی است که هر سازمان بزرگ و متوسط باید برای آینده خود متصور شود و آن را بسازد. پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در شرکت مخابرات ایران نشان می‌دهد که اگر دنبال راه‌حلی هوشمند و منعطف برای مدیریت دانش در سطح سازمانی بزرگ و پیچیده هستید «رای ون» بهترین گزینه است. این نرم‌افزار با ارائه قابلیت‌های متنوع و کاربردی، به شرکت‌هایی همچون مخابرات ایران کمک می‌کند تا دانش سازمان خود را به‌صورت مؤثر و کارآمد مدیریت کنند و بتوانند عملکرد و رضایتمندی خود را در حوزه موردنظرشان را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *