ایده‌های به‌اشتراک‌گذاری دانش از ایلان ماسک

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

ایلان ماسک کیست؟ شغل او چیست؟

ایلان ماسک یکی از نام‌آورترین کارآفرینان قرن حاضر است، مردی که در تغییر دیدگاه مرتبط با کسب‌وکار و بازاریابی رقابتی نقش به‌سزایی ایفا کرده است. وی به‌مثابه فرد خلاقی است که قادر است به‌تنهایی در هر کسب‌وکاری تغییر ایجاد کرده و رقابت بیافریند. اگر متعجب و شگفت‌زده‌اید که او چگونه قادر به انجام این فعالیت‌ها است؟ اجازه دهید فقط در چند خط مشاغل متنوع او را عنوان کنم، آیا شما فردی که فضانورد، مهندس مکانیک یا خودرو، مهندس تولید، بانکدار، گیمر، متخصص کامپیوتر و توسعه‌دهنده هوش مصنوعی باشد را از نزدیک دیده‌اید؟ ماسک در تمامیِ این‌ها دستی بر آتش دارد.

ایلان ماسک کیست؟

بله، ایلان ماسک در عرصۀ فناوری یک کارآفرین، سرمایه‌گذار و مهندس است. او در آفریقای جنوبی به دنیا آمد و در نوجوانی با رویاها و ایده‌های بزرگش به کانادا نقل مکان کرد. آرزوی او تغییر نگرش جهان در زمینۀ تجارت و کارآفرینی نوآورانه بود. ایده‌ اولیه این نگرش را از کتابی در مجموعۀ بنیاد آیزاک آسیموف گرفته بود؛ او از آن کتاب یاد گرفت، باید در تلاش باشید تا مجموعۀ کارهایی را انجام دهید که بیشتر سبب توسعۀ فرهنگ و تمدن در جامعه شود. چراکه با این کار احتمال وقوع عصر تاریک را به حداقل می‌رساند و حتی در صورت بودن در عصر تاریک، می‌توانید طول آن را کاهش دهید.

موقعیت‌های شغلی و شرکت‌های ایلان ماسک:

  1. مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس است که سفر فضایی را با برنامۀ فالکون و موشک قابل‌استفاده مجدد، مقرون‌به‌صرفه کرد. با این پروژه او به اولین سرمایه‌گذاری تجاری فضایی تبدیل شد.
  2. مدیرعامل و معمار محصولات تسلا. طراحی مدرن خودروی اسپرت برقی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه.
  3. سرمایه‌گذار و ارائه‌دهندة ایدۀ شهر خورشیدی، بزرگ‌ترین نیروگاه‌های تولید انرژی خورشیدی در جهان
  4. OpenAI، توسعۀ هوش مصنوعی ایمن به نفع بشریت.
  5. Neuralink، ارائۀ ایدۀ پیوند مغز انسان با هوش مصنوعی، رابط‌های محاسباتی ذهنی.
  6. شرکت بورینگ، ایده‌ای که ایلان در حساب توییتر خود در خصوص علائم مخصوص عبور وسائط نقلیه توییتی منتشر کرد. نسل سوم دستگاه مکانیزۀ حفاری تونل (Tunnel Boring Machine). آیندۀ حمل و نقل.
  7. و در نهایت بنیاد خیریۀ ماسک با هدف انجام تلاش‌های بشردوستانه برای تأمین انرژی خورشیدی و پنل‌های خورشیدی برای مناطق آسیب‌دیده ایجاد شده است.

به‌اشتراک‌گذاری دانش در نظر ایلان ماسک

با مقدمۀ کوتاهی که از ایلان ماسک گفتم، حالا بهتر است بر روی موضوع عمیق‌تر شویم و ببینیم به‌عنوان افرادی که آرزوی انجام کارهای بزرگ را در دل خود می‌پرورانیم و در ابتدای مسیر قرار داریم، چه چیزهایی را می‌توانیم از زندگی ایلان ماسک بفهمیم و بیاموزیم. پویایی و خلاقیت ایلان سبب شده است که ایده‌هایش فقط در حد و اندازۀ تخیل باقی نماند و به منصۀ ظهور برسد؛ اینجاست که بحث اشتراک‌گذاری دانش و مدیریت دانش مطرح می‌شود.

ایده‌های تحول‌آفرین نوعی ریسک است، ریسک بسیار بزرگی هم به شمار می‌رود.

او توانست این دو را از سطح تیمش فراتر برده، سهام‌دارانش را برای قبول پروژه‌های با ریسک بالا متقاعد کرده و اعتقاد و عزم کارکنانش برای رسیدن به اهداف را افزایش دهد. این جنبه‌ای کلیدی از تحقق‌بخشی به ایده‌های تحول‌آفرین اوست. اجرای ایده‌های تحول‌آفرین نوعی ریسک است، ریسک بسیار بزرگی هم به شمار می‌رود. همین امر باعث شد تا ایلان به ورای چارچوب‌های موجود بیندیشد و کلیشه‌هایی که پیشروی او گذاشته بودند را در هم بشکند.

روش‌های تسهیل‌کننده اشتراک‌گذاری دانش، به روش ایلان ماسک:

  1. به تیم‌های کوچک ایمان داشته باشید.
  2. جلسه‌هایی 5 دقیقه‌ای، سریع و شفاف برگزار کنید.
  3. جهتی مخالف جهت شانس و اقبال در پیش بگیرید.
  4. اگر قصد بازنگری در موضوعی را دارید، کل چارچوب را بازنگری کنید.
  5. سعی کنید جلسه‌ها را به صورت شخصی برگزار کنید.
  6. از انتقادات و پیشنهاد‌های منتقدانتان نترسید و به آنها اجازه ابراز وجود دهید.
  7. اخلاق کاری را رعایت کنید.
  8. فرهنگ و محیط کاری مناسبی ایجاد کنید.

فرمول موفقیت ایلان

پشتکار + عشق = فراوانی (وفور نعمت )

مدلِ کاربردی ایلان ماسک

برای بهره‌بردن از مدلِ به‌اشتراک‌گذاری دانش، به روش ایلان ماسک باید:

  1. سخت‌کوش‌ترین کارمند شرکت باشید به‌طوری‌که شاخص‌های بالا را از آن خود کنید.
  2. همیشه به یادگیری ادامه دهید و به فکر آینده باشید.
  3. به‌خاطر داشته باشید که نگاه‌ها همیشه درگیر تصاویر بزرگ‌تر می‌شوند.
  4. کار عملی بهترین روش ممکن است.
  5. به فکر جاه‌طلبی‌هایی شوید که از هر رقابتی بالاتر هستند.
  6. با بهترین تیم باشید چرا که بهترین عملکرد شما در آن زمان پیدا می‌شود.
  7. اهداف و مقاصد سازمانی شفافی داشته باشید.
  8. بدانید که چه زمانی باید متوقف شوید و چه زمانی باید ادامه دهید.

تجربه موفق اشتراک‌گذاری دانش با «رای‌ون»

ابزارهای بسیاری برای اشتراک‌گذاری دانش وجود دارند و بالطبع برخی بهتر از دیگری است. برای انتخاب بهترین، زمانی را برای ارزیابی و انتخاب یکی از آنها اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که با ابزار جدید به‌طور کامل آشنا شدید. در این مرحله اصولاً بر روی چیزی متمرکز خواهید شد که برایتان حائز اهمیت است و بهترین قیمت و کارآمدی را دارد. در همین راستا خوشحالم که می‌توانم نرم‌افزار مدیریت دانش «رای‌ون» را به شما معرفی کنم. هر چند که اشتراک‌گذاری دانش تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های این پلتفرم است اما می‌توان گفت «رای‌ون» مختص تمام سازمان‌هایی است که مایل به تبادل اصولی دانش و ایجاد فرهنگ اشتراک گذاری دانش هستند، تا بتوانند پایه‌های مدیریت دانش قدرتمندی را در سازمانشان ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *