صنعت ورزش شامل زنجیره گستردهای از سایر صنایع شامل: بازار خدمات تأسیسات و فعالیتهای وابسته به ورزش، بازار کالا (پوشاک، کفش، لوازم جانبی)، بازار خدمات رسانهای (حق پخش، حق تبلیغات) و بازار سایر خدمات (مشاوره، آموزش، بیمه) است. تنها با اجرای صحیح مدیریت ورزشی و مدیریت دانش است که این چرخه سود آور در مسیر هموار قرار میگیرد.
ورزش
صنعت ورزش بسیار پویا، گسترده و چندجانبه است به طوری که میتوان گفت این صنعت با اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست درگیر است. همین همپوشانی و ارتباط گسترده، فرصتها و چالشهای متعددی را پیش روی شرکتکنندگان، تماشاگران، حامیان و ذینفعان ورزش قرار میدهد. برای بهرهبردن از این فرصتها و گذر بدون دغدغه و کم هزینه از چالشها لازم است متولیان این صنعت در هر حوزهای؛ تحلیل، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی دقیق و مستمر داشته باشند. یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این اهداف پیادهسازی و اجرای جامع مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی و صنعت ورزش است. اجرای درست این بخش است که موجب بهبود عملکرد، کارآفرینی، رضایت تمامی ذینفعان و رفاه در حوزه ورزش میشود.
کاربــــردها
رایون کاربردهای متنوعی دارد که در صنعت ورزش به کار میآید.
پایگاه دانش برند یک مخزن نرمافزاری است که کاربریِ آسانی دارد و هر کسی در سازمان بنا به نیاز خود از آن استفاده میکند. پایگاه دانش برند تضمین میکند که همه افراد در سازمان به برند شما و پیامی که قرار است برساند پایبند باقی میمانند. داراییها و منابع خلاقانه مانند برندبوک، لوگوها، فونتها، عکاسی و موارد دیگر را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید.
برندبوک سازمان را منتظر و بهروزرسانی کنید.
ملزومات برند (Brand Asset) و عکاسی را مدیریت کرده و به اشتراک بگذارید.
به سادگی از رعایت الزامات برند در تبلیغات، کمپینها و …اطمینان حاصل کنید.
از محتواهای مرتبط با برند مثل بروشور، کارت ویزیت، سربرگ و… استفاده مجدد کنید.
لیست سوالات متداول درباره برند را ایجاد کنید.
پایگاه دانش مشتریان
پایگاه دانش مشتریان محلی است که شما برای دستیابی به داستان هر مشتری در سازمان خود و بینش درباره آنها به آن مراجعه میکنید. تیمهایی که مستقیماً با مشتری در ارتباط هستند میتوانند به محتواهای تایید شده، فایلها و مستندات، ارجاعات و دادههای تجمیعی هر مشتری دسترسی داشته باشند. همچنین، همه افراد در سازمان شما از طریق جریان مداومی از آخرین اخبار، از مشتریان جدید سازمان مطلع میشوند.
اطلاعات و داستان مرتبط با هر مشتری را در قالب یک ویکی ساده جمعآوری کنید.
قالبهایی جهت تسریع و سادگی در فرآیند نگارش و انتشار اطلاعات درباره مشتری ایجاد کنید.
افراد را از آخرین به روزرسانیهای مرتبط با هر مشتری مطلع کنید.
کلیه اسناد و تعاملات رسمی و غیررسمی با هر مشتری را آرشیو کنید.
هندبوک کارکنان
هندبوک دیجیتالی کارکنان، فضایی برای جمعآوری خطمشیهای محل کار است. با هندبوک کارکنان، دسترسی به قوانین و مقررات، مزایای در نظر گرفته شده برای کارکنان، قواعد دورکاری، استراتژیهای حیاتی سازمان، نوع لباس پوشیدن و موارد دیگر تسهیل میشود. همه خطمشیهای بیان شده در هندبوک کارکنان قابلیت جستجو و ردیابی دارند و در فصول مجزا سازماندهی شدهاند.
تمام خط مشیهای سازمان را در یک جا متمرکز کنید.
با فصلبندی درست محتوای هندبوک، جستوجو و مطالعه آن را به کاری ساده و لذت بخش تبدیل کنید.
از ویکیِ دارای ویرایشگر پیشرفته برای انتشار و مدیریت محتوا استفاده کنید.
مدیریت نسخهها و پیگیری تغییرات در بخشهای مختلف هندبوک را به راحتی انجام دهید.
مرکز حکمرانی
مرکز حکمرانی یک فضای اختصاصی برای دسترسی کارکنان به اطلاعات مهم کسبوکار و اجتناب از ریسک تطبیق (Compliance) است. خطمشیها، رویهها و مستندات فرایندها را انتشار دهید و مدیریت کنید تا مطمئن شوید که همه افراد مرتبط میدانند که چگونه میتوانند به کاهش ریسک و برآوردن الزامات تطبیق کمک کنند.
خطمشیها یا فرایندها را به عنوان صفحات ویکی و با کنترل نسخه منتشر کنید.
در صورت نیاز، خطمشیها و فرایندها را در یک ساختار سلسلهمراتبی مرتب کنید.
افراد را از بهروزرسانی خطمشی یا قوانین و مقررات مطلع کنید.
فرایندی برای صحهگذاری و تایید خطمشیها ایجاد کنید.
هر گونه فعالیت در صفحات قوانین و خطمشیها را به همراه لاگبرداری ردیابی کنید.
مرکز رهبری استراتژیک
این مرکز باعث میشود چشمانداز و استراتژیهای سازمان که مستقیما از لایه رهبری سازمان شکل گرفته بلاواسطه در معرض دید کارکنان قرار گیرد. این مرکز زمینه ارتباط مناسب بین کارکنان و لایه ارشد سازمان را فراهم نموده، فاصلهها را کم کرده و موجب ایجاد دیالوگ بین افراد در سازمان میشود. دیالوگ زمانی شکل میگیرد که از حضور کارکنان و نظراتشان نیز در آن استفاده کنید.
انتقال دیدگاههای رهبران سازمان را به کارکنان منتقل کنید و آنها ار از بهروزرسانیها مطلع کنید.
ایدهها، بازخورها و سوالات کارکنان را جمعآوری کرده و از آنها استفاده کنید.
ارتباطی بدون واسطه بین رهبران و کارکنان سازمان ایجاد کنید.
پایگاه دانش بازاریابی
تیمهای بازاریابی به طور پیوسته محتواهایی برای جذب مشتریان تهیه میکنند. پایگاه دانش بازاریابی، این محتوا را که شامل پیامها، ویدیوها، ملزومات بازاریابی و اطلاعات کمپینها میشود را مدیریت کرده و کمک میکند تا کارمندان و ذینفعان بتوانند راحتتر به اهداف بازاریابی دست یابند.
کمپینهای جدید را اعلام کرده و اطلاعات و محتواهایی که قابلیت به اشتراکگذاری دارند را توزیع نمایید.
مطالب و ملزومات کمپینهای گذشته را برای آینده ذخیره و نگهداری کنید.
آخرین پستهای بلاگ، شبکههای اجتماعی و همینطور پیامهای روابط عمومی را اطلاعرسانی کنید.
تیم فروش را در جریان تاریخهای کلیدی کمپینها قرار دهید.
اطلاعات، سوابق و ملزومات بازاریابی مرتبط با یک موضوع خاص را جستوجو و بازیابی کنید.
پایگاه دانش تامینکنندگان (وندور)
پایگاه دانش تامینکنندگان، محلی است برای دسترسی به تمامی اطلاعات مرتبط با تامینکنندگان و فرایند تامین و تدارکات در سازمان شما. ارسال درخواست خرید، یافتن تامینکنندگان تاییدشده و دسترسی به منابع تدارکات را برای کارکنان آسان کنید.
دستورالعملها و فرآیندهای تدارکات را مشخص کنید.
یک فهرست قابل جستو جو و فیلتر از تامینکنندگان به همراه اطلاعات و سوابق آنها ایجاد کنید.
تمپلیتهای درخواست خرید و سایر اسناد کلیدی را با افراد به اشتراک بگذارید.
بهروزرسانیهای مختلف درباره تامینکنندگان را اطلاعرسانی کنید.
پایگاه دانش فرصتهای فروش
این پایگاه دانش فضایی برای نمایندگان فروش و اعضای تیمهای مرتبط با فروش فراهم میکند تا بر روی فرصتهای فروش با یکدیگر تعامل کنند. با به اشتراک گذاشتن جزئیات و بهروزرسانی فایلها، مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. پس از انجام فروش، قرارداد و سایر مستندات فروش نیز در همینجا سازماندهی میشود.
بهروزرسانیهای ارتباط با مشتری را به اشتراک بگذارید.
صورتجلسهها و فایلهای پروژههای فروش را بارگذاری کنید.
اطلاعات مربوط به مشتری و قراردادها را در ویکیهای قابل جستوجو ذخیره کنید.
دسترسی سریع و یکپارچه به اطلاعات مربوط به مشتری و جزئیات قراردادها را برای همه تیم فروش سازمان فراهم کنید.
پایگاه دانش تجهیزات
هر تجهیز یا دارایی فیزیکی در سازمان شما برای کارکرد و نگهداری، نیاز به مجموعهای از دادهها، مستندات و دانش دارد. یک پایگاه دانش متمرکز که تمام این اطلاعات به صورت یکپارچه و مرتب در آن وجود داشته باشد باعث میشود بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات تجهیزات و داراییهای فیزیکی از راندمان و اثربخشی بالاتری برخوردار باشد.
برای هر تجهیز یا دارایی فیزیکی یک شناسنامه مناسب تهیه کنید.
سوابق و مستندات مربوط به هر تجهیزه یا دسته از تجهیزات را ذخیره کنید.
دادههای فنی، دانش تجربی و اطلاعات آموزشی مرتبط با هر تجهیز را به اشتراک بگذارید.
با اتصال به سیستمهای عملیاتی مانند اموال یا نت، اطلاعات پراکنده را برای استفاده بهینه کاربران متمرکز کنید.
پایگاه اطلاعات مدیریتی
پایگاه اطلاعات مدیریتی، دسترسی مدیران سازمان به اطلاعات و آپدیتهای مهم را فراهم میکند. محتواهای آموزشی، دانشهای مدیریتی، گزارشها و مستندات کلان و فضاهایی برای همفکری و اشتراکگذاری ایدهها به لایه مدیریتی سازمان کمک خواهد کرد.
تصمیمات مدیریتی، گفتگو در مورد آنها و سوابق مرتبط را نگهداری کنید.
به منابع آموزشی و اطلاعات مدیریتی مورد نیاز دسترسی فراهم کنید.
بهروشها و پرسشهای متداول مدیریتی را سازماندهی کنید.
اهداف و برنامههای سازمان را بین مدیران واحدهای مختلف به اشتراک بگذارید.