چه دلیل منطقی برای ورود مدیریت دانش به صنعت ورزش وجود دارد؟
براساس برخی گزارشها حجم بازار جهانی صنعت ورزش در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۴۸۸ میلیارد دلار بوده است. پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ به ۶۲۴ میلیارد دلار برسد. بزرگترین بخش این صنعت در سال ۲۰۱۹، با حجم ۳۱۱ میلیارد دلار، به بازارِ خدماتِ تأسیسات و فعالیتهای وابسته به آن اختصاص داشتهاست. بازار بعدی با حجم ۶۹ میلیارد دلار بازار کالا (پوشاک، کفش، لوازم جانبی) است. ۵۹ میلیارد دلار هم به بازار خدمات رسانهای (حق پخش، حق تبلیغات) و در نهایت ۴۹ میلیارد دلار مربوط به بازار خدمات سایر (مشاوره، آموزش، بیمه) است.
این اعداد و ارقام هر سال در حال افزایش هستند چرا که صنعت ورزش، صنعتی پویا و چندجانبه است که درگیر با اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست است. صنعت ورزش میتواند فرصتها و چالشهای متعددی را برای شرکتکنندگان، تماشاگران، حامیان و ذینفعان ورزش ایجاد کند. به همین خاطر است که این صنعت، نیاز به تحلیل، برنامهریزی، اجرای اصولی، ارزیابی دقیق و مستمر دارد تا بتواند به بهبود عملکرد، کارآفرینی، رضایت و رفاه در حوزه ورزش کمک کند. با این مقدمه در ادامه میبینید که چطور سازمانهای ورزشی و صنایع وابسته به آن میتوانند از مدیریت دانش بهعنوان راهکاری برای دستیابی به موفقیت بیشتر استفاده کنند.
مدیریت دانش چه کاربردهایی در ورزش دارد؟
احتمالا میدانید که مدیریت دانش (KM) فرایند ایجاد، اشتراکگذاری و استفاده مجدد از دانش و اطلاعات در یک سازمان یا رویداد است. هدف آن هم بهبود عملکرد سازمانی، افزایش یادگیری، نوآوری و ایجاد ارزش برای ذینفعان است. در نتیجه کاربرد مدیریت دانش در ورزش به نحوه بهکارگیری فرایندهای ایجاد دانش، تدوین، تسهیم و انتقال دانش بستگی دارد. همچنین استفاده از آن معطوف به تلاش برای دستیابی به اهداف ورزشی توسط سازمانها یا رویدادهای ورزشی اشاره دارد. چند نمونه از این برنامهها عبارتاند از:
- رویدادهای بزرگ ورزشی، مانند بازیهای المپیک، جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک زمستانی که از KM برای یادگیری از رویدادهای قبلی، اجتناب از اشتباهات پرهزینه، بهبود کارایی عملیاتی و ایجاد میراثی ماندگار برای سایر میزبانان استفاده میکنند.
- باشگاههای ورزشی، تیمها یا انجمنها از KM برای افزایش مزیت رقابتی، توسعه منابع انسانی، پرورش فرهنگ یادگیری و تقویت ارتباطات شبکهای خود با سایر ذینفعان استفاده میکنند.
- مربیان ورزشی، ورزشکاران از مدیریت دانش برای کسب مهارتها، تکنیکها یا استراتژیهای جدید، به اشتراک گذاشتن بهروشها، نظارت بر عملکرد و سازگاری با محیطهای متغیر استفاده میکنند.
مزایای بهکارگیری مدیریت دانش در صنعت ورزش چیست؟
- میتواند موجب تقویت شایستگیها و ایجاد ارتباطات شبکهای بین برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و انتقال دانش از شهرهای میزبان قبلی و آینده شود.
- باعث ارتقای کیفیت و کارایی خدمات و محصولات ورزشی با جذب و استفاده از دانش ضمنی و صریح ورزشکاران، کارشناسان و مشتریان میشود.
- موجب توسعه فرهنگی و افزایش ظرفیت یادگیری در میان ذینفعان ورزشی از طریق شناسایی، تطبیق و انتقال دانش مربوطه بر اساس نیازها، زمینه و فرهنگ آنها میشود.
- باعث پرورش نوآوری و خلاقیت در ورزش از طریق تشویق همکاری، بازخورد و تبادل نظر بین منابع مختلف دانش میشود.
- میتواند با ارائه اطلاعات، منابع و افراد مرتبط و مفید به بهبود عملکرد، نوآوری، یادگیری و تصمیمگیری شرکتکنندگان ورزشی، تمرینکنندگان و مدیران کمک کند.
- میتواند به پرورش فرهنگ همکاری، بازخورد و تبادل نظر در میان ذینفعان مختلف ورزشی، مانند ورزشکاران، مربیان، کارکنان، محققان، سیاستگذاران و مشتریان کمک کند.
- میتواند به ایجاد مزیت رقابتی و شهرت مثبت برای سازمانها و تیمهای ورزشی با نشاندادن سهمشان در جامعه و اقتصاد از طریق داراییها و نتایج دانشی آنها کمک کند.
- میتواند با بهدستآوردن و بهاشتراکگذاری دانشی که برای جامعه ورزشی و جامعه بهطورکلی ارزشمند است، به حفظ و ارتقای میراث ورزشی کمک کند.
آیا مدیریت دانش در باشگاههای ورزشی هم قابل اجراست؟
برا اجرای مدیریت دانش در باشگاههای ورزشی، میتوانیم به پلتفرمی اشاره کنیم که شما را با مرتبطترین و مفیدترین اطلاعات، منابع و افراد در زمینه ورزشگاه مرتبط میکند. چه سطح مبتدی، چه متوسط یا پیشرفته باشید، با کمک این پلتفرم میتوانید آنچه را که برای رسیدن به اهداف و بهینهسازی آنها نیاز دارید، پیدا کنید. پیشرفت خود را پیگیری کنید، اهداف خود را تعیین کنید و نتایج خود را با استفاده از ابزارهای تجزیهوتحلیل و داشبورد نرم افزار اندازهگیری کنید. مدیریت دانش در باشگاههای ورزشی چیزی بیش از یک نرم افزار ساده است. این ابزار جامعهای متشکل از مربیان، ورزشکاران و علاقهمندان است که میخواهند با هم رشد کنند و از تجربه خود و دیگران در ورزشگاه نهایت استفاده را ببرند. بهعبارتی میتوان گفت با استقرار مدیریت دانش در باشگاههای ورزشی میتوانید:
- هزاران مقاله، ویدئو، پادکست، دوره و کتاب در مورد موضوعات مختلف مرتبط با ورزشگاه از جمله تغذیه، انواع تمرین، ریکاوری، تجهیزات، مقالات یا ویدئوهای پیشگیری از آسیب، روانشناسی، ایجاد انگیزه و موارد دیگر را مرور کنید؛
- با استفاده از فیلترها و کلمات کلیدی پیشرفته، اطلاعات یا سؤالات خاصی را جستجو کنید؛
- محتوای موردعلاقه خود را ذخیره، سازماندهی و با دیگران به اشتراک بگذارید؛
- کارشناسان، مربیان و همتیمیهای موردعلاقه خود را دنبال کنید و در صورت انتشار محتوا یا رویدادهای جدید از آنها مطلع شوید؛
- به اجتماع افراد همفکری بپیوندید که علایق و علایق شما را به اشتراک میگذارند؛
- سؤال بپرسید، بازخورد بدهید و با دیگر کاربران و کارشناسان تبادل نظر کنید؛
برخی از چالشها یا موانع بهکارگیری مدیریت دانش در صنعت ورزش عبارتاند از:
- دسترسي به دانش، بهویژه دانش ضمني (تدوين و انتقال آن مشكل است) سخت است.
- ظرفیت جذب (توانایی شناخت، جذب و بهکارگیری دانش جدید است) در سازمان وجود ندارد.
- معضل تسهیم دانش و حفاظت از دانش ( عبارت است از معاوضه بین مزایای بهاشتراکگذاری دانش با دیگران و خطرات ازدستدادن مزیت رقابتی یا مالکیت معنوی) وجود دارد.
- اعتماد و هماهنگی بین ذینفعان (برای تبادل دانش و همکاری مؤثر ضروری است) وجود ندارد یا کم است.
- تفاوتهای زمینه بین اهداف میزبانان ( ممکن است بر ارتباط، کاربرد و قابلیت انتقال دانش تأثیر بگذارد) وجود دارد.
چگونه میتوانیم مدیریت دانش را در تیم ورزشی خود اجرایی کنیم؟
هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، چرا که تیمهای مختلف ممکن است نیازها، اهداف و زمینههای متفاوتی داشته باشند. با این حال، برخی از مراحل عمومی و مشترک در تمامی حوزهها عبارتاند از:
- منابع و انواع دانشی را که برای تیم شما مرتبط و مفید هستند، مانند مهارتها، تکنیکها، استراتژیها، قوانین، فرهنگ و تاریخ ورزش خود را شناسایی کنید.
- انواع دانش ضمنی یا آشکار، مانند تجربه، بینش و بازخورد اعضای تیم و مربیان خود را شناسایی و مدون کنید.
- دانش را بین اعضای تیم خود و سایر ذینفعان به اشتراک بگذارید و انتقال دهید این کار را بهوسیله پلتفرمهای آنلاین، رسانههای اجتماعی، خبرنامهها، کارگاهها، سمینارها انجام دهید.
- از دانش و تجزیهوتحلیل آن برای بهبود عملکرد، یادگیری و تصمیمگیری تیم خود، تدوین اهداف و برنامههای عملیاتی استفاده کنید.
- ارزیابی و بهروزرسانی دانش را به طور منظم انجام دهید تا از کیفیت، ارتباط و ارزش دانش اطمینان حاصل کنید. برای این کار میتوانید از مکانیسمهای بازخورد، نظرسنجی، ممیزی یا بررسی اسناد استفاده کنید.
- شناسایی و تطبیق دانش باید بر اساس نیازها، بافت محلی و فرهنگ دریافتکنندگان باشد؛
- هنگام اجرای برنامه باید شاهد بهبود فرهنگ یادگیری و ظرفیتهای سازمانها یا افراد درگیر در KM باشید.
- ارتباط، همکاری و رویکرد استراتژیک بین ذینفعان مختلف برای تقویت اعتماد، هماهنگی و همسویی اهداف موثر است.
خلاصۀ مقاله در کمتر از 30 ثانیه:
صنعت ورزش بسیار سودآور و پرمخاطب است، علاوه بر این در سالهای اخیر همزمان با تغییرات نسلی، ورزش به عنوان بخش مهمی از سبک زندگی افراد قرار گرفته، این اهمیت و سوآوری باعث شده تا کشورهای پیشرفته دنیا نگاه ویژهای به آن داشته باشند. همین عوامل باعث شد تا وجود مدیریت دانش در این سازمانها ضروری شود. چرا که این مفهوم در صنعت ورزش باعث اجتناب از اشتباهات پرهزینه، بهبود کارایی عملیاتی، افزایش مزیت رقابتی، توسعه منابع انسانی، پرورش فرهنگ یادگیری و تقویت ارتباطات شبکهای و … شود.