خودروسازی فورد چطور از مدیریت دانش استفاده می‌کند؟

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

چه زمانی شرکت‌ها از مدیریت دانش استفاده می‌کنند؟

در این مقاله قصد دارم به راهکارهایی بپردازم که شرکت فورد برای اجرای مدیریت دانش انجام داده‌است. ولی قبل از آن لازم دیدم به سوالی مهم پاسخ دهم. اینکه چه زمانی شرکت‌ها از مدیریت دانش استفاده می‌کنند؟ جواب این سوال ساده و سر راست نیست. شما هیچوقت نمی‌توانید پاسخ قطعی برای سوالاتی مثل چرا یک شرکت تصمیم به استفاده از KM گرفته؟ یا چه زمانی از آن استفاده می‌کند؟ پیدا کنید. شرکت‌های مختلف ممکن است انگیزه‌ها و زمان‌بندی‌های متفاوتی برای اجرای KM داشته باشند برای درک بهتر مقاله مدیریت دانش در آمازون را بخوانید. با این حال می‌توانم چند دلیل رایج که چرا یک شرکت ممکن است از KM استفاده کند را نام ببرم:

  • بهبود بهره‌وری عملیاتی با تسریع دسترسی به اطلاعات و دانش؛
  • تقویت فرایندهای مرتبط با تصمیم‌گیری به کمک دانش جمعی سازمان؛
  • تقویت نوآوری و تغییرات فرهنگی با امکان‌سازی و تشویق به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و همکاری بین اعضا؛
  • تبدیل از یک شرکت مبتنی بر محصول به یک شرکت مبتنی بر راه حل با شکستن سیلوها و صرفه جویی در وقت کارکنان.

راهکارهای مبتنی بر مدیریت دانش در شرکت خودروسازی فورد.

فورد یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است که در بالغ بر 200 بازار حضور و بیش از 100 مرکز تولید دارد. این کمپانی بزرگ و معروف در دهه 1990 با چالش‌های متعددی مانند افزایش رقابت، افزایش انتظارات مشتریان و تغییر مقررات زیست محیطی مواجه شد. همین چالش شروعی شد برای ورود مدیریت دانش به این کمپانی. در همین راستا سعی کرد قابلیت‌های نهان مدیریت دانش خود را بهبود بخشد تا زمان و هزینه توسعه وسایل نقلیه جدید را کاهش دهد و از دانش و تجربه مهندسان خود در سراسر جهان استفاده کند.

خودروسازی فورد چطور از مدیریت دانش استفاده می‌کند؟

برای اینکار شرکت فورد از KM برای ثبت و اشتراک گذاری به‌روش‌ها در میان مهندسان و کاهش زمان و هزینه تحقیق و توسعه وسایل نقلیه جدید استفاده کرد. مرور خلاصه‌ای از مهم‌ترین کارهای این شرکت مطرح خودروسازی را در ادامه میبیند:

مروری بر راهکارهای فورد برای اجرای مدیریت دانش

  • فورد از یک ابزار KM به نام BEST Practise (تکثیر به‌روش‌ها) استفاده کرد که هدف آن ثبت و اشتراک گذاری به‌روش‌ها بین تیم‌های مهندسی از طریق یک پلت‌فرم مبتنی بر وب بود.
  • به‌روش‌ها مهندسان را قادر می ساخت تا ارائه، جستجو، مرور، رتبه بندی و اظهار نظر در موردبه‌روش‌ها مربوط به جنبه‌های مختلف طراحی و توسعه خودرو را انجام دهند.
  • آنها همچنین ایجاد انجمن‌های خبرگی را تسهیل می‌کرد، جایی که مهندسان می‌توانستند ایده‌ها و بینش‌هایشان را با همتایان و دیگر کارشناسان تبادل کنند.
  • به‌روش‌ها همچنین به فورد کمک کرد تا به مزایای قابل توجهی دست یابد، مانند: 50٪ کاهش زمان توسعه خودرو، صرفه‌جویی در میلیون‌ها دلار هزینه‌های مهندسی، بهبود کیفیت محصولات و افزایش قابلیت‌های نوآوری و یادگیری.

فرهنگ استفاده از به‌روش‌ها چگونه بین مهندسان رایج شد.

مدیران فورد به کمک راه‌های زیر موفق شدند مهندسین خود را برای استفاده و مشارکت در نگارش و استفاده از به‌روش‌ها ترغیب کنند:

  • برای ایجاد و استفاده مجدد از به‌روش‌ها قدردانی و جوایزی قرار دادند؛ مانند گواهی‌ها، لوح‌ها، پاداش‌ نقدی و سفر
  • ایجاد فضای حس مالکیت و غرور در میان آنها به اینصورت که مهندسان می‌توانستند تخصص و دستاوردهایشان را اظهار و به نمایش بگذارند.
  • با تسهیل بازخورد دادن و گرفتن و ارتباطات همتایاری مهندسین تشویق به فرهنگ همکاری و یادگیری شدند.
  • آموزش‌ و پشتیبانی‌های لازم برای استفاده از بستر به‌روش‌ها و نشان دادن مزایا و ارزش آن داده شد.
  • اهداف KM با اهداف تجاری و استراتژی شرکت همسو تعریف شدند.
  • فورد همچنین از نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های بازخوردی مهندسان برای جمع آوری داده‌های کیفی در مورد مزایا و چالش‌های اجرای به‌روش‌ها استفاده کرد.

KPIهای فورد برای میزان به دستیابی به موفقیت:

  • تعداد به‌روش‌های ارسال شده و استفاده مجدد از آنها؛
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه با استفاده مجدد از به‌روش‌ها
  • بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات
  • رتبه‌بندی رضایت مشتری و وفاداری آنها
  • میزان نوآوری و سنجش نتایج یادگیری مهندسان

خلاصه مقاله در کمتر از 60 ثانیه:

استفاده از تکنیک‌های مدیریت دانش مانند BEST Practise به شرکت فورد کمک کرد تا به اشتراک‌گذاری دانش، تشویق همکاری و یادگیری، و تقویت فرهنگ استفاده از به‌روش‌ها در بین مهندسان بپردازد. این اقدامات با توجه به اهداف تجاری و استراتژی شرکت همسو شد و با استفاده از KPIهایی مانند تعداد به‌روش‌های ارسال شده و استفاده مجدد از آنها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات، و رضایت مشتری، نتایج موفقیت‌آمیزی را برای فورد رقم زد.

منابع این مقاله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *