مدینه فاضله ای به اسم نظام جامع مدیریت دانش
سال های زیادی از اولین پروژه های مدیریت دانش در ایران می گذره و سازمانها اکثرا هنوز به دنبال روشی خاص برای پیاده سازی نظامی جامع! از مدیریت دانش هستند؛ (سازمان برای بدست آوردن تمامی خروجیهای مدیریت دانش از مدینه فاضله ای به اسم نظام جامع مدیریت دانش یاد میکنه که سنگ بزرگی برای سازمان میشه و کاملا قابل نزدن!)؛ میشه گفت سازمانی تا به حال نتونسته ادعا کنه که نظام جامعی رو در شش ماه یا یکسال پیاده سازی کرده و جواب خوبی از این سیستم گرفته؛
نکته جالب توجه که سازمان ها و حتی جالب تر اینکه مشاورین هم به دنبال ساختن روشی کاملا مشابه در هر صنعت و استفاده شابلونی از این روش و ارائه دادن به سازمانهای مختلف هستند؛ حال اینکه مدیریت دانش به عنوان راهکاری در سیستم های مدیریت شناخته شده و استفاده اون بدون در نظر گرفتن مسائل سازمان و سطح بلوغ بقیه سیستم های سازمانی، کاری بیهوده و بی نتیجه است.
مثالی غمانگیز و واقعی
سازمان هایی بودند (از آوردن اسم معذوریم) در حوزه های مختلف که بعد از حدود چندین سال (پنج سال) پیاده سازی و برچسب زدن مدیریت دانش به عنوان پروژه نظام جامع! مدیریت دانش خودشون، تازه به این موضوع رسیده اند که مدیریت دانش چطوری میتونه به سازمان من کمک کنه یا ساده تر، خروجی مدیریت دانش چی میتونه باشه! شاید این موضوع خیلی اغراق آمیز به نظر برسه ولی این اتفاق کاملا واقعیه.
خب راهکار چی میتونه باشه؟ مدیریت دانش مساله محور
یکی از موضوعاتی که ما در جلسات آشنایی با مشتریان خودمون مطرح می کنیم، مسئلهمحور بودن پیاده کردن مدیریت دانش هست؛ چرا روی این مساله تاکید داریم؟ همون طوری که گفتم مدیریت دانش یعنی مجموعه تکنیکها و راهکارهای سازمانی و راهکار رو زمانی میتونیم استفاده کنیم که به مسئله یا مسائل خاصی در سازمان خود رسیده باشیم؛ پس سَری که درد نمیکنه نیاز به بستن دستمال هم نداره و این باعث میشه که دید لوکس بودن مدیریت دانش در سازمانها هم از بین برود.
مثلا ما در بانکی با مسئله سردرگمی و اشتباهات کارکنان مرکز تماس در پاسخگویی به مسائل مشتریان شروع کردیم و خب به نتیجه هم رسیدیم؛ یا اینکه در شرکتی تولیدی با توجه به پیچیدگی نظام مستندسازی تولید خودرو جدید، تونستیم یه راهکاری از مدیریت دانش رو بهشون پیشنهاد بدیم که موفقیتآمیز بود و نیازی به اسم بردن از واژه مدیریت دانش رو احساس نکردیم و اینجوری میشه گفت به عمل کار برآید.
رسیدن به اهداف با مسئله محوری
خب پس هر سازمانی قبل از فکر کردن به نظام جامع! مدیریت دانش باید به فکر مسائلی از دست مدیریت دانش باشد تا اینکه به سمت فکر کردن برای ایجاد راهکار برای سازمان در حوزه مدیریت دانش و رسیدن به اون مدینه فاضله یعنی سازمانی کاملا بهینه در زمینه دانش باشه. بهتره اینطوری بگم که: اگه به دنبال حل مساله ای از سازمانتون هستید و میخواین تجارب و مستندات سازمانتون ثبت و استفاده بشه، از تکرار اشتباهات و هزینه زیاد این اشتباهها در سازمان خودتون کلافه شدین و … یا راحتتر بگم، به دنبال صرف شعار و شابلون مدیریت دانش نیستین و میخواین عمل کنین، با اتکاء به تجربه و دانش و تخصص خودمون تضمین میکنیم که بتونیم کمکتون کنیم.
برای اینکار شما میتونید همین الان با هماهنگی جلسه مشاوره و طی دو جلسه رایگان که اولی آشنایی با مسائل سازمان شما و در جلسه دوم هم ایجاد یه راهکار اولیه و مناسب برای مسئله شماست میتونید مسیری رو برای بهینه کردن دانش در سازمانتون رو شروع کنید…