چالشهای یک بیماری همهگیر: کرونا …
در تاریخ انتشار این محتوا ویروس کرونا همهگیری کم سابقهای است که چند ماهی است جهان را با چالشهای گوناگونی مواجه کرده است و نمیدانیم تا کی قرار است ادامه داشته باشد. چالشهایی که باعث شده است حضور این مهمان ناخوانده را در زندگی حرفهای و شخصی خود احساس کنیم. این تاثیر به صورتهای گوناگون در زندگی ما نمایان است. از دلتنگی برای تعاملات روزمره اجتماعی، سفر، گشت و گذار در خیابان و مغازهها گرفته تا نکات مثبت و منفی دورکاری، جلسههای آنلاین، آموزش الکترونیکی و دهها مورد دیگر.
وضعیت سازمانها در دوران کرونا
در شرایط فعلی هر سازمان و شرکتی با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، اما اکثریت سازمانها و شرکتهایی که به شکلی دارند از مزایای دورکاری استفاده میکنند با یک مشکل عمده مواجه هستند:
- آیا همه اطلاعات مورد نیاز برای انجام فرایندهای کاری، تصمیمگیری و پیشبرد کارها از راه دور در دسترس کارکنان هست؟
- آیا کارکنان با همان اثربخشی تعاملات حضوری امکان تعامل و گفتگو دارند؟
شرایط این روزهها ساعت به ساعت تغییر میکند. کارکنانی که عادت به جلسهها و ملاقاتهای حضوری داشتند به یکباره در اتاق نشیمن خانه، به صفحه لپتاب خودشان خیره شدهاند. بسیاری از افراد در این شرایط در مورد روندهای کاری، بدستآوردن پاسخ سوالها و تعاملات گروهی به مشکل برخوردهاند. البته سازمانهایی که از قبل آمادگی کافی را کسب کردهاند و زیرساختهای مناسب را فراهم نمودهاند اکنون از مزیتهای بینظیر مدیریت دانش در دوران ویروس کرونا به خوبی بهرهبرداری میکنند.
نقش مدیریتِ دانش برای مدیریت بحران کرونا
مانند تمامی افراد، تیمهای مدیریت دانش در تلاشاند تا بفهمند که به دنبال حل کدام مشکل بروند و چگونه نیازهای ضروری سازمان خود را برطرف کنند. به همان اندازه که این شرایط ترسناک و تکان دهنده است، فرصت کمنظیری برای یادگیری هم هست. کارکنان در دوران کرونا نیاز دارند تا دانش سازمان را در جریان نگه دارند. این موضوع آنها را نسبت به یادگیری آنچه مدیریت دانش میتواند ارائه کند، چگونگی استفاده از آن و چگونگی کمک آن به حفظ ارتباط و بهرهوری مشتاقتر میکند. نتایج نظرسنجی از مدیران ارشد سازمانها در مورد نگرش آنها در مورد اقدامات تیمهای مدیریت دانش در دوران کرونا را در تصویر زیر میبینید.

شکل زیر هم نشاندهنده نظرسنجی در مورد نقش مدیریت دانش در دوران همهگیری ویروس کرونا است. حدود دو سوم شرکتکنندگان بیان کردند که تیم مدیریتِ دانش آنها راهنمایی برای همکاری به صورت مجازی (دورکاری) ارائه کرده است. نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:

همانطور که مشخص است، بعد از راهنما برای همکاری به صورت مجازی(دورکاری)، داشتن یک هاب برای نمایش اطلاعات، مورد نیاز رهبرانِ سازمانها است. نکته عجیب و قابل توجه، پایین بودن تقاضا برای آموزش کارکنان برای جاگیری در فرهنگ کار مجازی-دورکاری است!
3 راهکار پیشنهادی برای عبور موفق از کرونا:
1. یادآوری کنید که چه چیزهایی در دسترس است و چگونه باید از آنها استفاده کنند.
تیمهای مدیریتِ دانش خبره، به صورت مداوم اینکه چه دانشی، کِی، کجا، چرا و چگونه باید به اشتراک گذاشته شود را یادآوری کنند. کارکنان شرکت را به سمت منابعی که در دسترس است، سوق دهید یا آموزشهای هدفمند جدیدی را برای این محیط ایجاد کنید. هر محتوایی که ایجاد میشود باید کاربر پسند باشد و به راحتی قابل استفاده باشد. با توجه به فرهنگ سازمان شما، ممکن است استفاده از شوخ طبعی، به از بین رفتن تنشها در این دوران سخت کمک کند.
با اینکه ایمیل و شبکههای اجتماعی برای یادآوری کارها مناسب هستند، کارکنانی که در خانه گرفتار شدهاند ممکن است نسبت به تعاملات مجازی(روش های نوین ارتباطی مانند ویدیو کنفرانس) راغب باشند. میزبان آموزشهای مجازی یا جلسههای پرسش و پاسخ غیر رسمی باشید. از کارمندان برای پاسخ دادن به پرسشها و کمک به حل مشکلات کارکنان استفاده کنید. این رویکرد برای سازمانهایی که تعداد قابل توجهی از کارکنان آنها به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه میدهند مفید است.
روایتی از خط مقدم مدیریت دانش
برای مثال، یک تیم مدیریت دانش در شرکت مشاوره تکنولوژی و نرمافزاری، هر دو هفته یکبار میزبان تمامی کارکنان است. در نیمه ابتدایی جلسه تمرکز بر روی موضوع روز است (مانند اینکه چگونه از یک ابزار استفاده کنیم) و نیمه دوم جلسه به پرسش و پاسخ سپری میشود. این جلسات علاوه بر اعتماد زایی و ایجاد رابطه با تیم مدیریت دانش، مدیریت دانش را برای کارکنان آشکار و در دسترس میکند.
مدیران از این جلسات برای شناسایی مشکلات کارکنان استفاده میکنند و سپس از تیم مدیریت دانش برای کمک و راهنماییهای هدفمند استفاده میکنند. با وجود اینکه این جلسهها برای کسانی که آشنایی کمتری با مدیریت دانش دارند طراحی شده است، کارکنان باسابقه از این جلسهها برای در جریان قرار گرفتن در مورد آخرین تغییرات بهره میبرند. وقتی کارمندان سازمان، خسته و بریدهاند، استفاده از منتور و راهنمایی که قدم به قدم با آنها در این مسیر همراه شود میتواند مفید باشد. اگر در دوران ویروس کرونا سازمان شما گروههای همکاری جدید یا نقاط دانشی جدیدی تشکیل داده است؛ از این جلسهها در ترغیب کارکنانتان برای استفاده از این کانالها استفاده کنید.
2. در سونامی دیجیتالی شدن و ارتباطات غرق نشوید.
با وجود دورکاری؛ تعداد بالای کارمندان در این دوران، ممکن است که سازمانها سونامی ارتباطات دیجیتالی در ایمیلها، شبکههای اجتماعی و سایتهای ارتباطی را تجربه کنند. به ظاهر این امر نشان دهنده ارتباط و تعامل خوب کارکنان است. اما ممکن است این بروزرسانیها و ارتباطات دیجیتال خیلی زود خسته کننده شوند. کارکنان باید برای اینکه بدانند چه چیزهایی را به اشتراک بگذارند(یا نگذارند) به بهترین کانالهای ارتباطی که میتوانند استفاده کنند، هدایت شوند. تیمهای مدیریت دانش میتوانند برای مشخص کردن اینکه چه چیزهایی ارزش ارتباط دارند و اینکه آیا یک سوال و یا بروزرسانی باید از طریق نشست، ایمیل، سایتهای ارتباطی و یا مکالمات خصوصی منتقل شود، قوانین سر انگشتی ایجاد کنند.
تشویق کارکنان را برای اشتراک دانش در کانال مناسب
وقتی کارکنان تعداد زیادی مطلب را در جای نامناسب منتشر میکنند، از مشارکت آنها تشکر کنید. در عین حال تلاش کنید آنها را به سمت کانالهایی که کارایی بیشتری دارند سوق دهید. اگر کارکنان خبرهای هستند که میتوانند یکسری قوانین برای اشتراک گذاری دیجیتال تدوین کنند یا دیگران را یاری کنند، از کمک آنها برای یاری به کارکنانی که نیاز به راهنمایی دارند استفاده کنید.
شما ممکن است کانالهایی برای ارتباطات اجتماعی کارکنان ایجاد کنید. این کانالها کمک میکند تا این ارتباطات اجتماعی با تچان اصلی کار تداخل پیدا نکند. بخشهای سرگرم کننده و جذابی در پلتفرم مورد استفاده سازمانتان ایجاد کنید یا ویدیو کنفرانس «ساعت خوش» را برای تیم یا بخش خود میزبانی کنید. این رویکردها کمک میکند تا حس اجتماعی که کارکنان ممکن است از دست داده باشد، به آنها برگردد. این همچنین میتواند یک کانال برای هدایت مطالب غیر کاری باشد.
3. به رهبران، خبرهها و اعضای کلیدی به طور ویژه کمک کنید.
تیم های مدیریت دانش باید تمامی کارکنان سازمان را کمک کنند. در این بین اعضای خاص سازمان (مانند مدیران اجرایی و خبرگان) ممکن است نیاز به کمک ویژه داشته باشند. بسیاری از اعضای ارشد سازمان ممکن است تجربه ارتباط و رهبری مجازی را داشته باشند اما تعدادی ممکن است با این روش و سازکار جدید راحت نباشند. حتی ممکن است عدهای نسبت به فواید استفاده از کانالهای ارتباطی مانند شبکههای اجتماعی سازمانی و عمومی به جای استفاده از ایمیل و تماس، آگاهی نداشته باشند. مدیریت دانش باید هر آنچه در توان دارد به کار بگیرد تا به رهبران و خبرهها در این دوران بحران کمک کند. ترغیبشان کند تا الگوی خوبی برای سایر کارکنان در زمینه استفاده از فضای دیجیتال باشند. افراد ارشد سازمانها به شدت مشغولند، بنابراین تا جای ممکن کار را برای آنها آسان کنید.
مثالی عینی از یک کمک ساده اما موثر به مدیر
برای مثال، نماینده مدیریت دانش میتواند 5 دقیقه با یک مدیر صحبت کند، ایدههای او را به شکل یک پیام در پلتفرمهای ارتباطی ترجمه کند و سپس قبل از ارسال، پیام را با او بررسی کند. توجه به نیازهای رهبران و کمک به آنها برای حل مشکلات از کارهای مهم مدیریت دانش است. تلاش نکنید تا به رهبران کارها را دیکته کنید، اگر هم میتوانید ایدهها و پیشنهادات خود را مطرح کنید. شرایط بحران فرصتی برای مدیریت دانش است که ارزش خود را برای سازمان به اثبات برساند، هیچ راهی هم بهتر از یک ذره آسان کردن زندگی مدیران اجرایی نیست!
راهکارِ اینوتکس ایران برای مواجهه با چالش کرونا
ما پیشنهاد میکنیم که موضوع آموزش آنلاین به کارکنان و همراهی آنها در این شرایط را جدی بگیرید. بسیار مهم است مطمئن شوید کارکنان نسبت به ابزارهایی مانند نرمافزار مدیریت دانش که برای دسترسی و به اشتراک گذاری دانش، ارتباط با همکاران، همکاری در پروژهها و تحویل دادنیها، استفاده میکنید آگاهی دارند و با کار کردن با آنها راحت هستند. این موضوع میتواند برای بعضی از سازمانها قدیمی و حل شده باشد اما برای شمار زیادی از سازمانها بسیار جدید و چالش برانگیز است.
این مقاله بر اساس مطلبی از سایت APQC در مورد نقش مدیریت دانش در دوران ویروس کرونا نوشته شدهاست.