ایرانخودرو تلاشهای متعددی در حوزه مدیریت دانش انجام دادهاست که سابقه آن به بیش از یک دهه پیش بازمیگردد. مجموعه این رویکردها در حوزههای مختلف، علیرغم این که موجب ایجاد بهبودهای موضعی شدهاند، اما به دلیل عدم یکپارچگی استراتژیک نتوانستهاند به یک رفتار سازمانی منسجم و پویا تبدیل شوند که با تغییرات سازمانی و حوزههای دانش کلیدی سازمان هماهنگ شوند. از این رو یکی از گلوگاههای بهبود روند مدیریت دانش در شرکت ایرانخودرو ایجاد ساختاری منسجم و سطح بالا برای اتصال استراتژی شرکت با برنامههای مدیریت دانش است. این مفهوم در قالب استراتژی دانش در ایرانخودرو تبلور پیدا میکند.
برگزاری کارگاه آموزشی استراتژی دانش در ایرانخودرو
بخشی از خدمات مشاوره شرکت اینوتکس ایران در حوزه مدیریت دانش حولِ ایجاد نقشه راه دانش سازمانی و تدوین استراتژیهای دانش شکلگرفته است. استراتژیهای دانش به سازمان کمک میکند با نگاهی فرابخشی، اولویتهای توسعه و بهبود وضعیت حوزههای دانش کلیدی خود را بشناسد. آن را با استراتژیهای کلی کسب و کار خود هماهنگ کند. نیازی که شرکت ایرانخودرو را بر آن داشت با مشارکت مدیران کلیدی مرتبط با استراتژی، منابع انسانی و سیستمها، اقدام به تعریف و تدوین استراتژی دانش خود کند. نقطه شروع این حرکت، برگزاری کارگاه آموزشی استراتژی دانش در ایرانخودرو در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه ۱۳۹۵ بود. این کارگاه آموزشی با تسهیلگری خشایار جهانیان و وحید اسلامی برگزار شد.
کارگاه آموزشی استراتژی دانش در ایرانخودرو – اینوتکس ایران
هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، آشنایی عملی با متدولوژی تدوین استراتژیهای دانش برای شرکت ایرانخودرو بود. نحوه شناسایی حوزههای کلیدی دانش بر اساس مرجعهای مختلف، اولویتدهی، اندازهگیری و تعیین استراتژیهای دانش، از رئوس مطالب و تکنیکهای موجود در این کارگاه بود. ایدهها و روشهای جدید مطرح شده در این کارگاه توانست مشارکت مدیران و کارشناسان را بهخوبی جلب نماید بهگونهای که برخی مدیران با درک دقیق از مدل ارائه شده و اولویتهای کسب و کار شرکت، به طور خودجوش نقش تسهیلگری را نیز بر عهده گرفتند. در پایان روز دوم، تسهیلگران اینوتکس ایران از سوی مدیران و کارشناسان شرکت ایرانخودرو مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.