پاسخ به این سؤال اندکی پیچیده است!
نرمافزار اتوماسیون اداری، نرمافزاری است که کارهایی را که قبلاً بهصورت دستی و با استفاده از وسایلی مانند کاغذ انجام میگرفته، بهصورت الکترونیکی انجام میدهد و موجب افزایش سرعت و کارایی میگردد. درصورتیکه گونهای از این نرمافزارها در یک سازمان استقرار یابد، روش انجام بسیاری از فعالیتهای سازمان تغییر خواهد یافت و در آینده، کارکنان نمیتوانند از روشهای قبلی برای انجام همان کارها استفاده کنند.
اما این موضوع در مورد نرمافزارهای مدیریت دانش، اندکی متفاوت است. در سازمانهایی که هنوز هیچ سطحی از مدیریت دانش را به کار نگرفتهاند، نرمافزار مدیریت دانش هیچ معادلی ندارد. میتوان گفت در واقع هدف از پیادهسازی اینگونه از نرمافزارها، شبیهسازی سازمانی فرایندهایی است که افراد بهصورت ناخودآگاه در ارتباط با مدیریت افکار و دانش فردی خود انجام میدهند.
مدیریت دانش معادل سازمان هوشمندتر است.
در این فرایند، سازمان بهعنوان یک فرد یا شخصیت مستقل در نظر گرفته میشود. مکانیزمها باید بهگونهای طراحی شوند که نتیجهٔ بهکارگیری و استفاده از آنها در سازمان، هوشمندی بیشتر سازمان باشد. این نرمافزارها در نهایت به افزایش سرعت چرخههای دانش در سازمان و همچنین جهتدهی به آنها کمک میکنند. این افزایش سرعت بهنوبهٔ خود به رشد سریعتر سازمان و تسریع در بازگشت سرمایه منجر خواهد شد. بنابر دلایل گفتهشده، نه میتوان آنها را در دستهٔ نرمافزارهای اتوماسیون اداری قرار داد نه میتوان توقعاتی مشابه نرمافزارهای اتوماسیون اداری را از آن داشت!
12 پاسخ
با سلام
با توجه به سولبق کاري خودم در سيستم هاي اداري و خصوصي مي تونم بگم که بيشتر اين مشکل ناشي از عدم شناخت و عدم درک صحيح مديران و پرسنل از مفهوم مديريت دانش مي باشد. احتمالا خود شما که در اين مبحث فعاليت مي کنيد بيشتر از بنده به اين نکته اشراف داريد. تا زمانيکه معني و مفهوم يک واژه مشخص نباشد نمي توان در مورد آن نظر درستي داد. از اين روست که اگر در سيستمي که نرم افزار اتوماسيون اداري در حال کار مي باشد براي استفاده از سيستم هاي مديريت دانش با مدير مربوطه صحبت شود در بيشتر موارد شنيده خواهد شد که در حال حاضر ما از اين سيستم استفاده مي کنيم و فلان و فلان نتايج را نيز بدستَآورده ايم. لذا اولين گام در اين مبحث برگزاري جلسات و کارگاه هاي آموزشي و اطلاع رساني مي باشد تا از ادامه اين سوء تعبير جلوگيري شود.
صالح جان، کاملا صحیح می فرمایید در این که سازمان ها باید ابتدا با مفهوم صحیح مدیریت دانش آشنا می شدند و ابعاد و پیچیدگی های آن را درک می کردند شکی نیست، اما طبیعت بین رشته ای مدیریت دانش که همه چیز هست و هیچ چیز نیست باعث شده هم سرویس دهندگان و هم سرویس گیرندگان به راحتی در دام اشتباه بیفتند؛ آموزش کافی نیست سازمان های بسیاری هستند که آموزش های خوبی به آن ها داده شده است، اما هم چنان رویکرد Plug and Play را در مورد مدیریت دانش می خواهند، که هرگز عملی نیست.
با سلام
می تونم دموی نرم افزار را داشته باشم
با تشکر
رضایی
جناب آقای رضایی؛ با عذرخواهی، در جعبه ابزار قرار نیست رویکرد تجاری جاری باشد، به همین دلیل پاسخ شما به پست الکترونیک شما ارسال شد. ممنون
با سلام.
آیا من هم می توانم دموی نرم افزار را در اختیار داشته باشم؟
ارزشمند بود.
مرسي.چيزهاي زيادي ياد گرفتم.
موفق باشيد.
با سلام , خسته نباشید. میشه لطف کنید انواع نرمافزارهای مدیریت دانش را برامون معرفی کنید؟ ممنون میشم.
با سلام
به نظر من این اشتباه از آنجا ناشی می شود که ” بعضی” از نرم افزارهای مدیریت دانش، عملکردی مشابه نرم افزارهای اتوماسیون اداری دارند. در حالیکه ابزارهای دیگری برای مدیریت دانش هستند که اصلا کار با آنها نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارد.
بله شما درست می فرمایید متاسفانه نرم افزارهای مدیریت دانش در کشور ما یک شبه و مثل قارچ تولید می شود (توهین به قارچ نباشد!). بعضی فکر می کنند قرار دادن دو تا فرم ثبت اطلاعات و یک ساختار درختی و امتیازدهی و تالار گفتگو مدیریت دانش است و جالب این که بعضی ها هم همین را به عنوان مدیریت دانش می خرند. این وظیفه ماست که با آموزش و صبوری مفاهیم را به درستی جا بیندازیم تا کار درست انجام شود. مهم است که تفاوت یک دانش افزار را با یک نرم افزار معمولی بدانیم آن هم در عمل.
با سلام
در صورت امکان دموی نرم افزار مدیریت دانش را به جمیل اینجانب ارسال نمایید.
متشکر
با سلام؛ دموی رای ون را می توانید از آدرس زیر دریافت کنید:
http://rsoftco.persiangig.com/document/Demo_For_RaaiVan%2013920707.mp4/download
من به کمک مجموعه ای که در زمینه تولید نرم افزار در حال کار هستیگ صرفا ابزار کانفلونس را پیشنهاد میکنم