کِی و کجا به استخراج دانش نیاز دارید؟
افراد شاخص یا کلیدی در سازمان خود دارید که مرجع حل مشکلات در زمینههای تخصصی خودشان هستند؛ مراجعه به این افراد زیاد است و میخواهید سر آن ها را برای کارهای مهم خلوت کنید یا این افراد در حال جدا شدن از سازمان شما هستند.
خلوت کردن سر خبره ها
پروژهای را در گذشته انجام دادهاید که پر از دستاوردها و یادگیریهای ارزشمند برای افراد درگیر در آن پروژه بوده است و در پروژها یا فعالیتهای حاضر به این آموختهها احتیاج دارید ولی این آموختهها در ذهن افراد آن پروژه قرار دارد و آنها نیز در پروژه ها یا مسئولیتهای دیگری در سازمان شما مشغول بهکارند.
استخراج دانش از پروژه
گروهی از افراد را مسئول انتقال یک تکنولوژی از شرکت دیگر به درون سازمان خود کردهاید؛ هر چند مستندات کاملی در اختیار دارید اما همواره احساس میکنید ریزهکاریها و قوانین زیادی هست که در این مستندات نمیتوان آنها را یافت و در ذهن افرادی پنهان است که در انتقال تکنولوژی مشارکت داشتهاند.
انتقال فناوری
سازمان شما محصولاتی ارائه میدهد که قرار است مرتب بهبود یابد و نسخههای جدیدتری از آن را به مشتریان خود ارائه دهید؛ هرگاه میخواهید روی بهبود قابلیتها یا تغییر در محصول کار کنید متوجه میشوید بخشی از مسائلی که در حال حل کردن آن ها هستید در دورهای قبلی بهبود محصول به آنها برخوردهاید ولی فراموش شده است.
تدوین دانش محصول
بخشهای مختلفی در سازمان شما در مورد یک محصول یا خدمت یا یک فرایند در حال کارکردن هستند ولی بین آنها دید مشترک و یکپارچهای وجود ندارد. مثلا واحد توسعه محصول شما محصولی تولید میکند که بازاریابی شما آن را به مشتریان عرضه میکند و خدمات پشتیبانی شما بر روی آن به مشتری خدمت ارائه میکند ولی این سه واحد از آخرین نکات و مسائل مشترکی که در مورد محصولات در واحدهای دیگر تولید شده بیاطلاعند.
یکپارچه سازی خدمات
قبل
بعدی