مبانی مقدماتی مدیریت دانش

وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
USD150000 تومان
شروع کنید
یا
دوره
اطلاعات تکمیلی

دوره مبانی مقدماتی مدیریت دانش شامل کلیاتی در مورد چیستی مدیریت دانش و نقش آن در سازمان‌های دولتی، تاریخچه مدیریت دانش، جایگاه آن در  اسناد بالادستی نظام خصوصاً نظام‌نامه مدیریت دانش، مزایای پیاده‌سازی و پیامدهای عدم پیاده‌سازی آن در سازمان‌های دولتی ایران است.

مبانی مقدماتی مدیریت دانش دوره‌ای الزامی است که توسط همه ذی‌نفعان در سازمان گذرانده می‌شود. در حقیقت مخاطبان این دوره همه افراد سازمان هستند.

ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش

مفهوم مدیریت دانش، ناگهان خلق و یا کشف نشده است. سازمان‌های موفق، دریافته‌اند که دانش در ذهن کارکنان و سازمانشان وجود دارد و مهم‌ترین دارایی آن‌هاست. لذا به‌عنوان عامل کلیدی موفقیت سازمان خود به مدیریت دانش می‌نگرند. هر سازمان برای دستیابی به اهداف خود، از مجموعه دانشی استفاده می‌کند که نزد تک‌تک افراد قرار دارد و در ذهن آن‌ها انباشته شده است. در صورت عدم استفاده از این دانش‌ها، می‌توان شکست سازمان، بالا بودن هزینه‌های ناشی از تکرار برخی فرایندهای تصمیم‌گیری و عدم استفاده مطلوب از سوابق تجربی را انتظار داشت. به همین دلیل، سازمان‌های پیشرو اقدام به جمع‌آوری دانش نهفته پرسنل و گروه‌های کاری خود می‌کنند. این دوره به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با درک ضرورت پیاده‌سازی مدیریت دانش در جهت استقرار و پیاده‌سازی آن گام بردارند.

جایگاه مدیریت دانش در اسناد بالادستی کشور

در دهه اخیر موضوع مدیریت دانش به یکی از الزامات سازمان‌ها تبدیل شده است، زیرا مفاهیم مدیریتی توسعه پیدا کرده است و به تبع آن اسناد بالادستی کشور نیز به روزرسانی شده است. در این دوره جایگاه مدیریت دانش در اسناد بالادستی نظام مانند نظام‌نامه مدیریت دانش دستگاه‌های اجرایی کشور بررسی می‌شود.

مزایای پیاده‌سازی نظام‌نامه مديريت دانش

  • این دوره به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مزایای پیاده‌سازی نظام‌نامه مدیریت دانش را درک کنند و با پیاده‌سازی آن از مزایای آن بهره‌مند شوند.
  • ايجاد وحدت رويه و استانداردسازی شيوه استقرار نظام مديريت دانش در دستگاه‌های اجرایی
  • همسوسازی و هم‌راستایی ميان مديريت دانش و اهداف، برنامه‌ها و استراتژی‌های دستگاه‌های اجرایی
  • ایجاد حمايت و پشتيبانی قانونی، علمی و اجرایی برای اجرای مدیریت دانش
  • پايش وضعيت بلوغ مديريت دانش در دستگاه‌های اجرایی
  • ايجاد شبكه‌های دانش و حافظه سازمانی در دستگاه‌های اجرایی
  • فراهم ساختن سازوكارهای انگيزشی مناسب در قوانين و مقررات برای حمايت از دانشكاران و پيشبرد مديريت دانش در دستگاه‌های اجرایی

پیامدهای عدم پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی

عدم پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی موجب عدم رضایت ارباب‌رجوع، عدم تحقق عدالت، عدم شفافیت، کاهش کیفیت ارائه خدمات، بهره‌وری و پاسخگویی خواهد شد. شفافیت و پاسخگویی یکی از چالش‌هایی است كه سازمان‌های دولتی امروزه با آن مواجه هستند و بایستی نسبت به خط‌مشی‌ها و اقداماتشان پاسخگو باشند، چراکه این سازمان‌ها به‌وسیله مردم و برای مردم ایجاد می‌شوند. استقرار نظام‌نامه مدیریت دانش با فراهم کردن مجموعی از دستورالعمل‌ها و استانداردها، توجه به آموزش کارکنان، بهبود و هم‌راستایی اهداف و استراتژی‌های سازمان، ایجاد فرهنگ مشارکتی و به اشتراک‌گذاری دانش، شفافیت و پاسخگویی در سازمان‌های دولتی را افزایش خواهد داد. این دوره با آموزش پیامدهای عدم پیاده‌سازی مدیریت دانش، سازمان‌ها را در ارتباط با آن هوشیار خواهد کرد.

پرسش وپاسخ دوره مبانی مقدماتی مدیریت دانش

جهت بررسی موضوعات ثبت شده ی کاربران از پنل گزارشات بخش نقشه روی گزارش دارایی های فکر کاربری مشخص کلیک کنید

برای تغییر چیدمان یا مرتب سازی سرویس ها در میزکار، ابتدا از نوار ابزار بالایی روی میزکار کلیک کنید، پایین سرویس ها روی دکمه “مرتب سازی” کلیک کنید. از پنجره باز شده، سرویس مورد نظر را با کشیدن و رها کردن در محل مناسب انجام دهید. در انتها روی دکمه “تأیید” کلیک کنید.

در سامانه رای ون تنها یک یوزر با قابلیت دسترسی به همه بخش های نرم افزار وجود دارد. اما میتوان کاربری بعنوان شبه ادمین در سامانه ایجاد و تا ۹۰% از قابلیت های ادمین را ایفا کرد.
بخش هایی که شبه ادمین به آنها دسترسی ندارد اعم از تنظیمات(داخل بخش مدیریت) نظارت(بخش کارتابل و نظارت بر کاربران دیگر)

تعداد کارکترهای مجاز جهت بکار بردن در عنوان یک فیلد فرم ۲۵۰ کارکتر می باشد، زمانی که شما میخواهید تعداد کارکتر بیشتری به کار ببرید بهتر است آنرا در راهنمای آن فیلد قرار دهید.

ایجاد سند در مرورگر بیانگر این نیست که این سند در بخش مرورگر ایجاد می شود، سند ایجاد شده در پیکره بندی نقشه صورت می پذیرد. برای سهولت و نظم بخشی در ایجاد سند کاربر می بایست از طریق میزکار و کلیک بر روی سرویس ایجاد شده اقدام به ایجاد سند نمایید. پس از وارد کردن عنوان بایستی بر روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید ، اگر سند شما دارای فرم باشد دکمه نمایش داده شده با عنوان “ثبت” یا “ثبت گروهی” می باشد.

محتوای دوره

بازکردن همه