خیالِ باطل: هوش مصنوعی در نرم‌افزار مدیریت دانش.

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

چند سالی است هوش مصنوعی سر زبان‌ها افتاده‌است. البته سال گذشته و امسال بیشتر از هر زمانی به این ترند پرداخته‌شد. چرا که ابزارهای هوش مصنوعی مانند Gemini از Google و Chat gpt از کمپانی Open AI و صد‌ها ابزار هوش مصنوعی یکی پس از دیگری پا به عرصه بازار جهانی گذاشتند. خلاقیت بالا، استفاده رایگان و کاربری ساده این ابزارها باعث محبوبیت هر چه بیشتر آنها شد. اینطور شد که تبی فراگیر تمامی جوامع و ایران را درگیر کرد، تبی که هم جنبه منفی داشت و هم جنبه مثبت. با توجه به اینکه هوش مصنوعی یکی از ترندهای نرمافزارهای مدیریت دانش مدرن است در این مقاله ما به جنبه منفی این تب در ایران یعنی ادعاهای واهی شرکتهای مدیریت دانشی در مورد استفاده از این هوش مصنوعی می‌پردازیم.

چه شرکت‌هایی خدمات و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دارند؟

شرکت‌های بزرگ و معروف در دنیا از هوش مصنوعی به عنوان یک قدرت مهم برای بهبود عملکرد و ارائه خدمات استفاده می‌کنند. در حال حاضر تعداد انگشت شماری از کمپانی‌های تک شاخ دنیا مانند تسلا (Tesla)، ای‌بی‌ای (IBM)، مایکروسافت، اپل (Apple)، گوگل، آمازون، فیسبوک و … خدمات و سرویس‌های خود را مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهند. از بین نرم‌افزارهای مدیریت دانش نیز شرکت‌های بین‌المللی و بزرگی مانند کانفلوئنس (تنها در سرویس‌های ابری) و گورو ، نوشن و … از سرویس Chat gpt و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این اطلاعات نشانگر آن است که تا به حال تنها شرکت‌های بزرگ جهانی به دلیل وجود سرورهای زیاد در دنیا از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند و شرکتهای کوچک تنها به شرط ارائه نرمافزار بر بستر ابر می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند.

شرکت های برتر هوش مصنوعی
شرکت های برتر هوش مصنوعی

نرم‌افزارهای مدیریت دانش مبتنی بر هوش مصنوعی چه ویژگی هایی دارند؟

نرم افزارهای مدیریت دانش مبتنی بر هوش مصنوعی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • Content Tagging and Categorization : تگ گذاری داکیومنت‌ها و دسته بندی ارگانیک اطلاعات در حجم زیاد.
  • Search Optimization: بهینه سازی اطلاعات بر اساس فاکتورهای مختلف مانند گوگل.
  • Automated Summarization: خلاصه‌سازی اتوماتیک برای مثلا خلاصه سازی یک دستورالعمل صد صفحه‌ای در ۳ صفحه.
  • Sentiment Analysis: تحلیل گفتارهای غالب بر اساس محتوای UGC، بیشتر در سمت مارکتینگ و مشتریان از این ویژگی استفاده می‌شود.
  • Chatbot Assistance: چت بات‌های که بر اساس تگ گذاری‌ها و پایگاه دانش موجود کاربر را به جواب سوالات می‌رسانند.
  • Recommendation Engines: پیشنهادهای مهندسی شده از سوی هوش مصنوعی. به طور مثال زمانی که شما به دنبال انجام تسکی هستید، سیستم آن دسته از محتواهایی که احتمال می‌دهد نزدیک به جستجوی شما هست را برای مشاهده پیشنهاد میدهد.
  • Translation Services: ترجمه محتوا به زبان دلخوه کاربر را فراهم می‌کند.
  • Anomaly Detection: این قابلیت برای شرکت‌هایی با ایمپورت دیتای بسیار زیاد کاربرد دارد. از آن برای پیدا کردن دیتایی به کار می‌رود که توسط انسان اشتباه وارد سیستم شده‌است. این کار با مقایسه انبوهی از دیتاهای ثبت شده قبلی انجام می‌شود.
  • User Behavior Analysis: تحلیل رفتار کاربران با ایجاد داشبوردی از ذائقه کارکنان.
  • Dynamic Content Generation: تمام هوش های مصنوعی که قابلیت ساخت، تصویر، متن و محتوا را دارند و البته در مقیاس کوچک مانند سازمان‌های ایرانی احتمال رخداد اشتباه حتمی است.

شرکت‌های مدیریت دانش ایرانی و هوش مصنوعی؟

با توجه به تمام آنچه که در این مقاله بیان شد توجه داشته باشید که برای وجود هوش مصنوعی در نرم افزار پیش‌نیازهای زیادی وجود دارد با فرض (تقریبا نزدیک به صفر) وجود تمام این پیش نیازها اگر شرکت‌های ارائه دهنده نرم‌افزار مدیریت دانش موارد بالا را در جلسات دمو، معرفی و رونمایی کنند می‌توانید از وجود هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنید. البته نکته امنیتی و مهمتر اینکه لازمه نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی مانندChat GPT، استفاده از این سرویس روی سرورهای خارج از ایران است. که به دلیل وجود سرورهای این ابزار خارج از سازمان و ایران، امکان ایجاد تهدیدهای امنیتی و اطلاعاتی و از بین رفتن داده‌های سازمانی وجود دارد. در غیر این‌صورت بدانید که این موضوع تنها ادعا و موج سواری روی ترندهای جدید دنیا است که به دلیل عدم شفافیت در بازار ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *