با وجود اینکه سالیان زیادی از شکل‌گیری مفهوم یادگیری سازمانی گذشته است. هنوز هم یادگیری سازمانی برای بسیاری از افراد یک مفهوم گیج‌کننده به‌حساب می‌­آید. اگر خود شما هم برای درک مفهوم دانش و مدیریت دانش هنوز مشکل دارید عجیب نیست. چرا که دانش یک چیز انتزاعی است (یک ویژگی قابل‌لمس نیست) درنتیجه درک دانش و نحوه مدیریت دانش و انتشار آن می‌تواند برای بعضی از افراد مشکل باشد. این در حالی است که مدیریت دانش لازمه موفقیت هر کسب‌وکاری است. بدون استفاده از شیوه‌های صحیح مدیریت دانش، یک شرکت فقط درجا زده و مطمئناً به جایی نخواهد رسید. پس قبل از هر چیز سعی کنید تا حد امکان نگاه خود و اعضای سازمان خود را نسبت به مفهوم دانش شفاف‌تر کنید تا پیاده‌سازی مدیریت دانش را به راحتی تجربه کنید.

پنج شرکت برتر دنیا در استفاده از سیستم مدیریت دانش

با مقدمه‌ای که در بالا به آن اشاره شد، قصد دارم پنج شرکت برتر جهانی که به‌درستی سیستم مدیریت دانش را درک و از آن استفاده کرده‌اند را به شما معرفی کنم.

شرکت فورد (Ford)

شما نمی­‌توانید فهرست شرکت‌های استفاده‌کننده از سیستم مدیریت دانش را ببینید اما شرکت فورد نگاهتان را به خود جلب نکند. این لیست قطعاً بدون حضور شرکت فورد کامل نیست. این شرکت خودروسازی جهانی مدت‌هاست که از بهترین شیوه‌های مدیریت دانش استفاده می‌کند. مدیریت دانش به همراه بسیاری از عوامل دیگر به این شرکت اجازه داده تا در موارد متعددی از ورشکستگی نجات پیدا کرده و همچنان یک شرکت سودآور باقی بماند. فورد از اصول مدیریت دانش در فرایندهای توسعه محصول استفاده کرد. در همان اوایل آمدن اینترنت، فورد از نرم‌افزار مبتنی بر دانش و وب استفاده کرد تا استانداردهای کیفی محصولات خود در سراسر خط تولید را حفظ کند. انطباق با شرایط، به فورد اجازه داد تا کیفیت محصولات اولیه خود را تا 18 درصد افزایش دهند و هزینه گارانتی محصولات خود را 1 میلیارد دلار کاهش دهند.

عملکرد مديريت دانش این شرکت در شاخه اتومبیل فوق‌العاده بوده است، زيرا فورد مدت‌هاست كه از مدیریت دانش استفاده می­‌کند و در این زمینه تجربه كافي دارد. این شرکت هر زمان که بخواهد می­‌تواند رويكرد سازمانی خود را نسبت به مديريت دانش به شکل سودمندی اصلاح كند.

شرکت GE(جنرال الکتریک)

جنرال الکتریک یکی دیگر از شرکت‌های پیشتازی است که شیوه‌های مدیریت دانش را با موفقیت اجرا کرده است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که با حجم زیادی از داده‌ها اشباع شده است. برای اطمینان از ساده‌سازی فرایندهای تجاری، مهم است که این داده‌ها را به اشتراک گذاشته و مدیریت کنید. جنرال الکتریک از طریق شورای اجرایی که در این شرکت ایجاد شده است، خود یکی از نمونه‌های خوب مدیریت دانش است. این شرکت توانسته به‌خوبی از پس مدیریت دانش بر بیاید. این شورا شامل مجموعه‌ای از مدیران است که برای تبادل اطلاعات و تجربیات، جلسه‌های به مدت دو روز تشکیل می‌دهند. این کار امکان به‌اشتراک‌گذاری دانش را در گسترده‌ترین سطوح شرکت فراهم می­‌کند و به مدیریت اجازه می‌دهد تا بر موفقیت‌ها و شکست‌های کسب و کار کنترل کلی داشته باشد.

شرکت آمازون (Amazon)

آمازون از همان زمانی که وارد تجارت الکترونیک شد (یعنی در اواخر دهه 90)، در مدیریت دانش سرآمد بوده است. این شرکت برای تأمین نیازهای کارکنان خود از اصول مدیریت دانش و تجربه کاربری چندهسته‌ای استفاده می‌کند. یکی از اصول شرکت آمازون این است که یک رابط واحد برای پاسخگویی به نیازهای همه کاربران وجود داشته باشد. این موضوع، پروسه فهرست کردن و پیداکردن همه کالاها را آسان‌تر کرده است، و به آمازون اجازه داده تا تجارت خود را از فروش کتاب و انواع تجهیزات گرفته تا حتی خطوط تولید خود که شامل هر کالای قابل‌تصوری، مانند بلندگوهای بلوتوث یا فوم غلتک است، افزایش دهد.

شرکت آمازون یکی از موفق‌ترین شرکت‌هایی است که در کسب و کار خود از مدیریت دانش استفاده می­‌کند. اگر کسب و کاری مشابه ولی در مقیاس کوچک‌تر از آمازون دارید از این کمپانی الگو بگیرید و استراتژی‌های مدیریت دانش خود را اصلاح کنید.

Pratt & Whitney

Pratt & Whitney یک تولیدکننده بین‌المللی در صنعت هوافضاست که در کانکتیکات (Connecticut) قرار دارد. این شرکت در سال 2015 سود عملیاتی 1.9 میلیارد دلاری را با درآمد 14 میلیارد دلاری گزارش کرد. با توجه به سود بالایی که این شرکت به دست آورد، عملکرد موفق مدیریت دانش آن به طور طولانی مورد مطالعه قرار گرفت. چند سال پیش، شرکت Pratt & Whitney متوجه شد که نیمی از مهندسانش به‌زودی بازنشسته می‌­شوند همین اتفاق باعث شد که آنها به دنبال پیداکردن راهی برای حفظ دانش کارکنان مهم خود باشند. در نتیجه شرکت به این موضوع پرداخت که چگونه می­توان دانش درون شرکت را سیستماتیک و متمرکز کرد. به عبارتی چطور موقع مواجهه با مشکل، رفتار مؤثرتری داشته باشیم. این سیاست کاری به شرکت اجازه داد تا بیش از 25 میلیون دلار پس‌انداز کند. Pratt & Whitney نمونه بی‌نقص دیگر از شرکت‌هایی است که از سیستم مدیریت دانش به طور مؤثر استفاده می‌کند.

بانک جهانی

بانک جهانی یک نمونه عالی در حوزه بشردوستانه است. این مرکز برای مدت زیادی تلاش کرد تا فعالیت­های خود را غیرمتمرکز کند: یعنی از یک مؤسسه مالی مستقر در واشنگتن که صرفاً مدیریتی از بالا به پایین دارد، تبدیل به شرکتی شود که مشتریان خود را از طریق اشتراک دانش و اطلاعات توانمند می‌کند. البته این یک مسیر طولانی و سخت برای این شرکت بوده است. امروزه بانک جهانی در سیستم مدیریت دانش خود پیچیدگی‌های عمیقی دارد. در کنفرانس اخیری که با هدف توسعه بین‌المللی برگزار شد، نماینده‌ای از بانک بیان کرد که این بانک صرفاً روی کسب دانش آشکار کار نمی‌کند، بلکه روی جنبه‌های کیفی‌تر دانش مانند عقاید و نظرات هم متمرکز شده است. او همچنین به این مسئله اشاره کرد که بانک جهانی در تلاش است تا یک برنامه عملیاتی پویا برای تقویت مدیریت دانش تدوین کند.

نتیجه‌گیری

هر یک از این مشاغل که در بالا به آنها اشاره کردم، رویکرد متفاوتی به مدیریت دانش دارند. اما وجه مشترک همه آنها تعهد به اجرای شیوه‌های مدیریت دانش و مشاهده تأثیر آنها در کسب و کارشان است. نتیجه این تعهد، موفقیت چشمگیر در کسب و کار  بوده و این موفقیت یکی دیگر از موارد مشترک در همه این شرکت‌ها است.

این شرکتها نمونه‌هایی هستند که روش‌های بسیار خوبی از مدیریت دانش را ارائه می‌دهند. امیدوارم که شیوه‌های مدیریت دانش این شرکت‌ها جرقه و دستور کار اولیه و یکپارچه‌­ای به شما بدهد تا بتوانید از آنها استفاده کنید و با استفاده از این راهکارها بتوانید مهارت‌های مدیریت دانش سازمان خود را تقویت کنید و کسب‌وکار خود را به نقطه‌ای برسانید که بتواند پویایی واقعی را بر اساس بستری از دانش مشترک، جمع‌آوری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =