نگاشت دانش در ایران خودرو

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

نگاشت دانش یا Knowledge Mapping جدیدترین کارگاه آموزشی طراحی و اجرا شده برای شرکت ایران خودرو توسط اینوتکس ایران است. مخاطبان این کارگاه آموزشی، کارشناسان تیم مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات کل شرکت ایران خودرو بودند. طی کارگاه آموزشی دو روزه نگاشت دانش شرکت کنندگان باید دید سیستمی و همه جانبه ­ای نسبت به مهندسی، مدل سازی و نگاشت دانش به دست آورده و به اهداف زیر دست پیدا می کردند:

  • آشنایی با مفاهیم پایه مهندسی دانش
  • آشنایی با مدل های دانش کلیدی و تمرین روی آن ها
  • درک مفاهیم آنتالوژی، اپیستمولوژی و متدلوژی
  • درک انواع کاربردهای نقشه های دانش
  • آشنایی با روش های نگاشت دانش

نقشه دانش، مفهومی است عام که تعبیر سهل انگارانه آن، کاربری و کیفیت سیستم های مدیریت دانش را به سطح پایینی تنزل می دهد. برای درک صحیح این مفهوم عام، باید مفاهیم متعددی مانند مدل های دانش، مدل سازی دانش، آنتالوژی و Context در ذهن دانش پذیران به خوبی شکل می گرفت.

آنتالوژی در صنعت خودرو‌سازی

آنتالوژی در صنعت خودروسازی

برنامه ابتدایی کارگاه آموزشیِ نگاشت دانش شامل بخش هایی برای انتقال مفاهیم پایه و تئوریک در حوزه مهندسی دانش  و تمرین مفصل آن ها بود. در ادامه، ارائه های کوتاه و جلسه های کارگاهی در قالب گروه های کوچک کاری با همکاری تسهیلگر کارگاه برگزار شد.

کارگاه آموزشی نگاشت دانش در شرکت ایران خودرو

در حین جلسه های کارگاهی حاضرین به صورت فعال در بحث ها شرکت کرده و دیدگاه ها و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند. این جلسات به درک بهتر و عمیق تر مفاهیم مهندسی و مدل سازی دانش کمک شایانی نمود. در انتهای کارگاه آموزشی درخت دانش خودروسازی به عنوان یک مرجع قابل اطمینان برای ایجاد یا توسعه نقشه دانش مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *