مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران

اینوتکس ایران با استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به سازماندهی بخش عمده‌ای از دانش مگاپروژه‌های شهر تهران کمک می‌کند. احداث بزرگراه امام علی (ع)، تونل نیایش و پل صدر، از آن دسته پروژه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر چهره ترافیک و ساختار شهری ابرشهر تهران را دچار تحول عمده کرده‌اند. این پروژه‌ها در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی نیز پروژه‌هایی مثال‌زدنی هستند.

استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران - پروژه تونل نیایش
استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران – پروژه تونل نیایش

خشایار جهانیان مدیرعامل اینوتکس ایران ضمن اشاره به برگزاری جلسات ابتدایی برنامه‌ریزی و تخصیص منابع اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: اینوتکس ایران در پی تجربیات موفق خود در خلق ارزش برای مشتریان بزرگ بخش خدمات شهری مانند شهرداری مشهد و شهرداری اصفهان است. این شرکت اکنون گستره خدمات حرفه‌ای خود را به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران توسعه داده‌است. او افزود این پروژه که در غالب یک کنسرسیوم با حضور اینوتکس ایران کلید خورده‌است می‌تواند منشا تحول در اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه شهری باشد.

استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران - پروژه پل طبقاتی صدر
استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران – پروژه پل طبقاتی صدر

احاطه بر دانش پروژه‌های پیشین و پی‌ریزی نظامی مستمر

مهندس معصومی، مدیر دفتر مهندسی و متولی سازمانی این پروژه را یکی از الزامات کلیدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش شهری دانست. وی افزود: پروژه‌ها و مگاپروژه‌هایی که ما در این سازمان تعریف و مدیریت می‌کنیم، علی‌رغم تنوع از نظر ماهیت، معارضات، پیچیدگی‌های فنی و تعدد پیمانکاران، می‌توانند چیزهای زیادی از هم بیاموزند. ما نباید به یادگیری در محدوده سازمانی خود بسنده کنیم. باید فرهنگ یادگیری و بهبود بر پایه درس‌آموخته‌ها را به عنوان یک الزام اجتناب‌ناپذیر در میان مشاوران و پیمانکاران خود تعمیم دهیم. وی افزود: پروژه استقرار مدیریت دانش پس از حدود یکسال گمانه‌زنی و جلب حمایت مدیریت ارشد سازمان، با دو هدف اجرا می‌شود.

  • اول این که بر دانش کلیدی پروژه‌های پیشین احاطه پیدا کنیم،
  • دوم این که نظامی مستمر پی‌ریزی شود تا رفتار دانشی کلیه پروژه‌های آتی به شکل بهینه اصلاح گردد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت اینوتکس ایران، نتایج این پروژه بتواند آغازگر تحولی در عملکرد شهرداری تهران و سازمان‌های تابعه شود.

قابلیت‌های ویژه متدولوژیک و نرم افزاری رای‌ون در این پروژه

خشایار جهانیان در انتهای جلسه آغازین این پروژه با اشاره به پیچیدگی‌های فنی این پروژه، حضور اینوتکس برای استقرار مدیریت دانش در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران را فرصتی برای نمایش قابلیت‌های ویژه متدولوژیک و نرم‌افزاری خاص این شرکت دانست. او گفت: اینوتکس قصد دارد استانداردهای ویژه‌ای را در استخراج، مدل‌سازی و بسترسازی دسترسی فراسازمانی به دانش در این پروژه به کار گیرد. اینکار قطعا موجب ارتقاء نگرش و عملکرد سایر شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد شد. این پروژه در دو بخش اصلی شامل استخراج و سازمان‌دهی درس‌آموخته‌های 5 پروژه بزرگ خاتمه یافته‌ و جاری سازی یک نظام مدون برای مدیریت درس‌آموخته‌ها (شامل فرایندها و پلتفرم نرم افزاری) در حال اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *