شرکت‌های دانش بنیان ؛ فرصت یا کلیشه

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

اینوتکس ایران نزدیک به سه ماه است (اردیبهشت 1395) که در لیست شرکت های دانش بنیان قرار گرفته‌است. به همین بهانه به سراغ مهندس وحید اسلامی، معاون خدمت شرکت اینوتکس ایران رفتیم تا از وی درباره این مجوز و کاربردهای آن جویا شویم. در ادامه گزیده ای از صحبت ها و دیدگاه‌های آقای اسلامی آمده‌است.

چرا شرکت‌های دانش بنیان باید شناسایی شوند؟

اقتصاد دانش بنیان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی، بر پایه مشارکت مردمی و تلاش های کارآفرینانه شکل می گیرد. در این بین، تولید و تجاری سازی محصولات و خدماتی که بر مبنای دانش شکل می گیرند از مزیت رقابتی پایدارتری برخوردار است. لذا توجه به یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اقتصاد دانش بنیان یعنی شرکت های دانش بنیان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیا تایید صلاحیت اینوتکس یک گام رو به جلو است؟

قرار گرفتن در لیست شرکت‌های دانش بنیان برای اینوتکس موضوع جدیدی نیست. اساس فعالیت اینوتکس بر مبنای تولید دانش و راهکارهای مبتنی بر دانش است، از این رو مدل کسب و کار ما اساسا دانش بنیان است. از سوی دیگر تولد و رشد اینوتکس در مراکز رشد و پارک‌های فناوری صورت گرفته است که خود در سال‌های اخیر مهد شکل‌گیری بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان بوده‌است. لذا بیش از آن که به مزیت‌های ظاهری و عنوان دانش بنیان یا حتی معافیت‌های مالیاتی مرتبط با آن توجه کنیم باید روزنه‌های جدیدی که از این طریق به روی کسب و کار ما گشوده می‌شود را در نظر بگیریم.

کدام مزایا و تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان برای اینوتکس جذاب‌تر است؟

چند مورد در مجموعه تسهیلات موجود برای ما از اولویت بالاتری برخوردار است. از آن جا که استراتژی ما در افق دو سال آتی، ورود به بازارهای خارج از ایران است، کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان برای ما جذابیت زیادی دارد. کریدور برای حل مشکلات صادرات محصولات دانش‌بنیان طراحی و ایجاد شده‌است و این جایی است که ما نیاز به همفکری، یادگیری و شبکه‌سازی داریم. در رده های بعدی، تسهیلات اشتغال دانش آموختگان برتر به دلیل نیاز مبرم ما به سرمایه‌های انسانی برتر و  همچنین خدمات کانون پتنت ایران جذابیت دارد.

آیا فرایند بررسی و تایید صلاحیت جای بهبود دارد؟

هر فرایندی در این نوع حوزه ها، همیشه جای بهبود دارد. یکی از نقاط ضعف فرایند فعلی، عدم توجه دقیق به خدمات دانش بنیان است. دنیا امروزه بیش از هر زمان دیگری به سمت بنگاه‌ها و سازمان‌هایی رفته‌است که به جای فروش کالای دانش بنیان، خدمات دانش بنیان ارائه می‌کنند. حتی ممکن است هسته اصلی کسب و کار شما را یک محصول یا پلتفرم کاملا دانش بنیان تشکیل دهد که بر مبنای آن به مشتریان خود، خدمات دانشی ارائه می‌کنید. این نوع کسب و کارها دنیای آینده را دچار تغییرات بنیادی می‌کنند.

موتورهای جستجو، سیستم های مشاور مالی آنلاین در صنعت فناوری مالی (فین تک)، کسب و کارهای حوزه پرداخت، تجارت الکترونیک، و … نمونه هایی از این نوع کسب و کارها هستند. متاسفانه در فرایند بررسی و تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان به خدمات و بالاخص الگوها، مدل ها و الگوریتم ها به عنوان یک کالای دانش بنیان به خوبی فکر نشده است و جای بهبود زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *