مولفه‌های مدیریت دانش خاص هر سازمان

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

در پستی تحت عنوان مدیریت دانش خاص هر سازمان یعنی چه؟ از شما خواستیم به این پرسش پاسخ دهید که آیا یک روش برای اجرای مدیریت دانش وجود دارد و یا اینکه از هر سازمان به سازمان دیگر متفاوت است؟ اکنون و در این پست به این سوال پاسخ به شکلی علمی و دقیق پاسخ می‌دهم.

مدل کسب و کار

هر سازمان مدل کسب و کار خاص خود را دارد، به عبارتی روشی خاص برای ارائه ارزش به مشتری خود، کسب درآمد، تامین منابع و … طراحی و اجرا می کند. سازمانی که مدل کسب و کار خود را بر نوآوری و فروش فناوری بنا می کند نسبت به سازمانی که به تولید محصول روی می آورد اساسا به شیوه های متفاوتی برای مدیریت دانش خود نیاز دارد؛ حتی اگر این دو سازمان در یک صنعت کاملا مشابه مشغول به فعالیت باشند. در عین حال ذکر این نکته لازم است کمتر سازمانی یافته می شود که در فرآیند شکل گیری، و در همان مدل کسب و کار خود، آگاهانه یا ناخودآگاه، مکانیزم هایی برای مدیریت دانش مورد نیاز برای مدل کسب و کار خود ندیده باشد.


تکنولوژی

منظور از تکنولوژی، فناوری اطلاعات نیست، بلکه همان مفهوم اصیل آن به معنی نحوه تبدیل نهاده ها یا ورودی ها به ستاده ها یا خروجی ها در سازمان است. نوع و سطح فناوری سازمان، سطح دانش مورد نیاز برای به کارگیری فناوری همه و همه موجب تمایز مدیریت دانش در سازمان های با فناوری متفاوت می شود. این موضوع به شدت در سازمان هایی از کشور که در یک زمینه مشترک ولی از فناوری های کشورهای متفاوت مانند روسیه، چین و یا آلمان استفاده می کنند مشهود است.


ساختار فرهنگی و روابط اجتماعی

سازمان به عنوان یک زیر سیستم فرهنگی از یک جامعه، تاثیر بسیاری از المان های فرهنگی یک جامعه و ملت می گیرد. بسیاری از عادات و باورهای روزمره ما در جامعه به سازمان های ما سرایت می کند. از سوی دیگر میراث فرهنگی و باورهای رایج در ساختار اقتصاد و علمی یک کشور بر ساختار فرهنگی و روابط اجتماعی تاثیر می گذارد؛ همه این موارد به عنوان آورده اعضای سازمان، با تاریخچه سازمان، نگرش دینفعان، و رویکردهای مدیریتی در می آمیزد و جسبی می سازد که سازمان را پس از مدتی در قالب خاصی به پایداری می رساند. مدیریت دانش هر سازمان تا حد بسیار زیادی باید با این قالب تطابق داشته باشد.


حوزه دانش (Domain)

هر حوزه دانش موجود در یک سازمان پویایی های خاص خود را دارد؛ حتی برای حوزه های دانش موجود در یک سازمان ممکن است نتوان از یک راهکار مشابه استفاده کرد. این حوزه های دانش و روابط بین آن ها و دیگر موجودیت های سازمان ساختاری از دانش سازمان می سازد که عموما در صنعت های مشابه یکسان است. به همین دلیل است که ممکن است شما یک آنتالوژی آماده در باره یک صنعت خاص را بتوانید خریداری کنید و در راهکار مدیریت دانش خود به کار بگیرید.

CKMS4DConceptMap

2 پاسخ

  1. با سلام
    سوالی دارم: آیا بعد چهارمی که مطرح کردید( حوزه های دانش) منظور همان content است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *