شبکه اجتماعی سازمانی

فهرست مطالب

شبکه اجتماعی سازمانی (تعاملات درون و برون سازمانی)

شبکه اجتماعی سازمانی، ساختاری است که هم اکنون نیز در سازمان شما وجود دارد. مدیریت صحیح شبکه اجتماعی سازمانی می‌تواند ظرفیت یادگیری و نوآوری سازمان شما را افزایش دهد. اکثر سازمان‌های ما به صورت ساختاری سلسله مراتبی طراحی شده‌اند. در چنین ساختاری، روابط به صورت عمودی طراحی شده‌اند و بر اساس آن امکان تعامل رسمی و غیر رسمی بین افراد در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر دقت کنید در سیستم‌های نرم‌افزاری سنتی مانند اتوماسیون اداری، کارکنان سازمان شما می‌توانند تنها با افرادی تعریف شده در سلسله مراتب سازمانی تعامل داشته باشند. اما موضوع همین‌جا خاتمه پیدا نمی‌کند، چراکه روابط بین افراد تنها در این محدوده خلاصه نمی‌شود.

شبکه اجتماعی سازمانی

بهترین راهکار برای تعاملات بین سازمانی

همانطور که در پاراگراف قبل هم به آن اشاره کردیم تعاملات بین افراد حتی در یک سازمان مملو از چارچوب و قوانین می‌تواند بسیار منعطف و متفاوت از حالت رسمی باشد. به این صورت که بخش عمده‌ای از روابط بین افراد و گروه‌ها، نه از طریق این ساختارهای رسمی بلکه از طریق روابط غیررسمی و فرابخشی در سازمان صورت می‌گیرد. این روابط هیچ نقشه یا ردپایی در الگوها و اسناد رسمی سازمان به جا نمی‌گذارند. این شبکه غیررسمی به شکلی جالب، افراد سازمان شما را به هم متصل می‌کند و کانال‌های ارتباطی قدرتمندی بین آن‌ها ایجاد می‌کند. در تصویر زیر می‌توانید با نگاه دقیق‌تری نگاه‌شبکه‌ای در تعاملات سازمان را ببینید.

تعاملات رسمی در برابر تعاملات شبکه ای در سازمان

نکته قابل توجه این است که اگر به این شبکه اجتماعی سازمانی اهمیت ندهید، از قدرت بالای نهفته در آن بی نصیب خواهید شد. افراد در این شبکه غیررسمی راحت‌تر گفتگو می‌کنند، به سادگی دانش خود را در اختیار بقیه قرار می‌دهند و دانش مورد نیاز خود را به دست می‌آورند. اگر بتوانید این شبکه را به خوبی تنظیم، مدیریت و تقویت کنید دستاوردهای بزرگی در انتظار شماست.

این شبکه اجتماعی سازمانی، ابتدا در داخل سازمان به صورت ناخواسته شکل می‌گیرد؛ اما اگر تعامل دانشی با سایر ذینفعان مانند مشتریان، تامین کنندگان، جامعه و … هم برای کسب و کار و سازمان شما مهم است، می‌توانید این شبکه را با برنامه و آگاهانه به مرزهای خارج از سازمان نیز توسعه دهید.

ظرفیت خلاقیت و نوآوری سازمانتان را با کمک «شبکه اجتماعی سازمانی» ارتقاء دهید

راه‌حل ما برای بهینه‌سازی تعاملات درون و برون سازمانی از طریق شبکه اجتماعی سازمانی شامل مجموعه‌ای بدیع از روش‌ها و تکنیک‌ها است. این روش‌ها به شما کمک می‌کند افراد و گروه‌ها را در راستای مسائل و اولویت‌های سازمانی به هم وصل کنید حتی اگر در واحدهای سازمانی یا نقاط جغرافیایی دور از هم قرار دارند. این اتصال، ظرفیت خلاقیت، نوآوری و استفاده از دانش یکدیگر در سازمان را بالا می‌برد و حل مسائل مهم سازمانی را سریع‌تر می‌کند. آن چه از برآیند خدمات مشاوره ما برای سازمان شما حاصل می‌شود این است که هوشمندی تک تک افراد در قالب به هم پیوستن آن‌ها امکان پاسخ‌گویی سریع‌تر به محیط را برای سازمان شما فراهم می‌کند. به وسیله خدمات مشاوره ما در این حوزه، شما مولفه‌ای به نام هوش اجتماعی را در سازمان خود تقویت خواهید کرد.

بهبود خلاقیت با شبکه اجتماعی سازمانی در سیستم مدیریت دانش

 راهکار شبکه اجتماعی سازمانی «رای‌ون»

راهکار شبکه اجتماعی سازمانی ما، به عنوان الگویی جامع می‌تواند در پشتیبانی و ایجاد تعاملات دانشی سازمان شما به کار رود. شبکه اجتماعی سازمانی با کمک انواع فناوری‌های ارتباطی سهم به‌سزایی در تعاملات دانشی بین کارکنان دارد و تمرکز آن بر اتصال موثر ارتباطات بین افراد است. این راهکار دارای 4 بخش به صورت زیر است:

شبکه‌سازی

یک روش سازمان‌یافته و ساده برای ایجاد ارتباط بین افرادی است که علایق و زمینه‌های کاری مشترکی دارند. این ارتباط با اهداف و منظور خاص شکل می‌گیرد. کارکنان می‌توانند در ارتباط مستمر با همفکران، همکاران و گروه‌های کاری مرتبط در سراسر سازمان باشند. از فعالیت‌ها، دستاوردها، تجربیات و تفکرات سایر همکارانشان در سریع‌ترین زمان ممکن مطلع شوند.

تعاملات بین‌فردی

روشی برای اتصال افراد به وسیله خلق یک فضای مشارکتی برای دیالوگ و تبادل دوستانه دانش و اطلاعات در مورد موضوعات اولویت دار سازمان است.

حل مسائل فردی

روشی سازمان یافته که تمرکز آن بر شناسایی خبرگان سازمان و اتصال کارکنان به آنهاست. کارکنان می‌توانند در هنگام مواجهه با سؤالات و مسائلی که حل آن فراتر از قابلیت‌های فردی و گروه‌های کاری آنهاست، از این طریق به منابع خبرگی مناسب مراجعه نمایند.

حل مسائل سازمانی

فرایندی است که به اتخاذ رویکردهای مبتنی بر گردآوری افراد حول مسائل سازمانی، تبادل دانش و تجربیات در جهت ارتقای فعالیت‌ها و یا برطرف‌سازی مشکلات از طریق ایجاد محفل‌های تخصصی می‌پردازد. حالا با نگاهی جزئی‌تر ویژگی‌های نرمافزاری «رای‌ون» را مرور می‌کنیم تا دید واضح‌تری از فضای نرم‌افزار به‌دست آورید.

رای‌ون، ابزاری قوی و ساده برای تمام نیازهای مدیریت دانش شما.

زیر سامانه شبکه اجتماعی «نرم‌افزار رای ون» نسخه (29.10.4.1)

ویژگی‌­ها و کارکرد اصلی زیرسامانه شبکه اجتماعی به طور خلاصه

  • انتشار سریع و به‌موقع دانش در مجموعه همکاران خود
  • آشنایی با تجربیات دیگران
  • شکل‌گیری خرد جمعی در محیط کاملاً مطمئن نرم‌افزار داخلی و بومی
  • تسهیل ارتباطات با همکاران خود در مجموعه‌های مختلف کاری

رایانش اجتماعی یا به‌کارگیری فناوری اطلاعات به‌منظور تسهیل و تحلیل رفتارهای اجتماعی افراد، به یک راهکار اثربخش برای بهبود تعاملات و افزایش ظرفیت دانش و نوآوری در سازمان­ها تبدیل شده است. زیرسامانه شبکه اجتماعی «رای ون» در کنار سایر زیرسامانه‌ها به دنبال بهره‌گیری از قدرت جمعی افراد یا به عبارتی هوش اجتماعی سازمانی برای حل سریع‌تر مسائل و بهبود فرایندهای مدیریت دانش است. این زیرسامانه بستری مناسب برای تعامل هدفمند افراد با یکدیگر فراهم می‌کند.

شبکه اجتماعی سازمانی نرم افزار مدیریت دانش رای ون

اجزای شبکه اجتماعی و کارکرد آن

وال اجتماعی در صفحه نخست نرم‌افزار

صفحه‌ایی که هر روز و بعد از باز کردن نرم‌افزار مدیریت دانش مشاهده خواهید کرد و در آن می‌توانید خبرهای روز و دانش‌­های جدید همکاران خود را دنبال کنید. این امر باعث خواهد شد که شما در حوزه دانش به‌روز باشید. کارکرد دیگر وال اجتماعی انگیزه و شور در کاربران نرم‌افزار جهت بازگشت به نرم‌افزار و مشاهده بازخورد همکاران خود به پست اجتماعی خودشان است.

شبکه همکاران

 افراد می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی به دنبال‌کردن (فالو) همکاران خود بپردازند و از جدیدترین دانش­‌های آن‌ها باخبر شوند. این موضوع به حفظ، اشاعه و انتقال دانش در سازمان کمک خواهد کرد. کاربران در نرم‌افزار «رای‌ون» می‌توانند با افرادی خارج از واحد سازمانی‌شان (در صورت صلاحدید سازمان) همکار شوند و از دانش به‌روز آن­ها جهت فعالیت‌های مهم سازمانی‌شان استفاده نمایند.

پیام‌رسان (چت روم) شخصی و گروهی

کم‌کردن فاصله‌­ها در ارتباط کارکنان سازمان همواره یکی از چالش­‌های سازمان­‌های بزرگ امروزی است. در پیام‌رسان «رای‌ون» در یک محیط امن داخلی کاربران می­‌توانند مستندات طبقه‌بندی‌شده (باتوجه‌به دسترسی افراد) را انتقال و نیازمندی ارتباطی خود را رفع نمایند.

انجمن‌های مختلف (فروم)

فروم‌ها یا انجمن­‌ها، محیطی تخصصی به افراد خبره سازمان جهت نشر دانش و یا اشتراک دانش ارائه خواهد کرد. در این ابزار از نرم‌افزار «رای‌ون»، کاربران می‌­توانند در انجمن­‌های تخصصی و خاص سازمان خود شرکت کرده و از نظرات خبرگان در حوزه کاری خودشان بهره­‌مند شوند.

امیدواریم با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد بتوانید دیدگاه کامل‌تری نسبت به شبکه‌های اجتماعی سازمانی پیدا کنید.

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email