استفاده از بصری سازی برای داده‌های جام جهانی 2014

فهرست مطالب

دقیقه زمان تقریبی مطالعه

اهمیت و نقش بصری سازی

در مطلب از بصری سازی دانش تا برداشت‌های اشتباه در مورد آن! در مورد اهمیت و نقش بصری سازی به‌عنوان نقاله‌ای برای انتقال بهینه دانش در قالب تصاویر و نمادها صحبت کردیم. بصری سازی داده‌ها علاوه بر انتقال دانش حتی به شکلی به کشف روابط پنهان بر مبنای نیاز فرد مشاهده‌کننده نیز کمک می‌کند. با توجه به این موضوع در این مطلب با بصری سازی داده‌های جام جهانی 2014 مطالب جذابی را با شما به اشتراک می‌گذارم. این مطلب که با شور و هیجان مربوط به روزهای برگزاری جام جهانی فوتبال همراه است به درک بهتر بصری سازی و مزایای آن کمک می‌کند.

باشگاه‌های فوتبال چه ارتباطاتی با تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی فعلی دارند؟

گرگور آیش (Gregor Aisch) از روزنامه نیویورک‌تایمز، در مطلبی تحت عنوان «باشگاه‌های فوتبال چه ارتباطاتی با تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی فعلی دارند»؟ سعی کرده با بصری سازی داده‌های مرتبط با باشگاه‌ها، بازیکنان باشگاه‌ها و ارتباط آن‌ها با تیم‌های ملی مختلف، به این پرسش پاسخ جامعی ارائه دهد. او در مطلب خود می‌گوید: «هر چهار سال یکبار بهترین تیم‌های ملی جهان دور هم جمع می‌شوند، اما این تورنمنت جهانی در واقع ترکیب بازچینی شده‌ای از همان باشگاه‌های حرفه‌ای است که همه سال در حال بازی‌کردن هستند. سه بازیکن از هر چهار بازیکن جام جهانی در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و باشگاه‌های معتبر مانند بارسلونا، بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد، بازیکنانی از چهارگوشه دنیا در اختیار دارند»

بصری سازی داده‌های جام جهانی 2014

البته از دیدگاه شخصی باید عرض کنم هرچند اسکریپتی که برای بازنمایی و بصری سازی داده‌های جام جهانی استفاده شده بود کمی کند و آزاردهنده بود و نهایتاً به‌زور استفاده از ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن باز شد؛ اما کار جالب و ارزشمندی است، خصوصاً وقتی با فیلتر داده‌های اضافی به نماهایی می‌رسید که جواب سؤالات نپرسیده شما را هم می‌دهد! در ادامه نمونه‌هایی از وضعیت‌های مختلف این بصری سازی‌ها را به همراه توضیحات قرار داده‌ام. لازم به ذکر است تمام این نمونه‌ها تصویر ثابت هستند اما در آدرس اصلی می‌توانید نمونه‌های پویای آن را مشاهده کنید. محتوای اصل این بصری سازی را می‌توانید از سایت نی تایمز ببینید.

برای درک بهتر لازم است به راهنمای نمایش زیر نیز دقت کنید:

تصویر اول یک بصری سازی کلی از تیم‌های باشگاهی جهان نشان می‌دهد که حداقل دو بازیکن ملی در جام جهانی دارند. با کلیک روی تصویر، می‌توانید تصاویر را در اندازه بزرگ‌تری مشاهده کنید.

تیم‌های باشگاهی جهان

بصری سازی داده‌های جام جهانی، تیم‌های باشگاهی جهان

باشگاه‌های غیراروپایی با حداقل یک بازیکن

تصویر دوم، ارتباط باشگاه‌های غیراروپایی با حداقل یک بازیکن در تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی را نشان می‌دهد.

بصری سازی باشگاه‌های غیراروپایی با حداقل یک بازیکن

اشتراک بازیکن بین تیم‌های آرژانتین و برزیل

تصاویر سوم و چهارم اشتراک بازیکن بین تیم‌های آرژانتین و برزیل را با محوریت باشگاه‌های معروف اروپایی نشان می‌دهد. من روی دو باشگاه برای نمونه متمرکز شده‌ام.

بصری سازی اشتراک بازیکن بین تیم‌های آرژانتین و برزیل

بصری سازی اشتراک بازیکن بین تیم‌های آرژانتین و برزیل

  

وضعیت گروه F یا همان گروه ایران

تصویر پنجم وضعیت گروه F یا همان گرو کشورمان را نمایش می‌دهد.

وضعیت گروه F یا همان گروه ایران در جام جهانی 2014

جالب است که ما با تیم‌های هم گروهی تنها یک نقطه اتصال مشترک باشگاهی داریم. در  تصویر اول هم واضح است که با تمام تیم‌های ملی دنیا تنها دو اتصال مشترک باشگاهی داریم! این شاید نشان دهد تجربه بین‌المللی ما برای رقابت با بقیه بسیار ناچیز است. حتی اگر در نمودار اول دقت کنید می‌بینید کم‌تراکم‌ترین تیم ملی در کل جام جهانی ما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *