هفت توانمندی مهم برای استخدام دانشکار

شمایی که به دنبال یک شغل مناسب می گردی و علاقمندی در محیطی کار کنی که نه تنها خسته کننده نباشد بلکه امکان رشد و موفقیت بیشتر به تو بدهد؛ آیا می دانی چه توانمندی هایی می تواند به استخدام تو توسط کارفرماها و شرکت های قوی در دنیای امروز ایران کمک کند؟ آیا می دانی قابلیت های مهم برای استخدام یک دانشکار چیست؟ دانشکار یا Knowledge Worker تقریبا در بدترین اوضاع بازار کاری کشور هم که باشد توسط کارفرمایان روی سر حلوا حلوا می شود. آیا می دانی چرا؟

در این نوشته به ۷ توانمندی کلیدی اشاره می شود که هر فردِ جویای کار باید در خود ایجاد کرده باشد؛ هر فردی که صرفه نظر از سطح تحصیلات می خواهد در فضایی کار کند که حداقل بخشی از کار او فکری است. از طرفی مدیران ارشد، مدیران منابع انسانی و کارآفرینان، زمانی که می خواهند فردی را به خدمت بگیرند بد نیست این ۷ قابلیتِ فرد را به بوته آزمایش بگذارند؛ چون فقدان این قابلیت ها در دنیای امروز به نوعی بی سوادی تلقی می شود؛ بی سوادیِ دانشی.

هفت توانمندی مهم برای استخدام یک دانشکار

این هفت توانمندی که به آن ها مهارت های مدیریت دانش فردی نیز گفته می شود می تواند برگ برنده شما در بازار رقابت شغلی باشد.

7 مهارت مهم برای استخدام یک دانشکار

بیایید تک تک آن ها را با هم بررسی کنیم.

توانمندی اول برای استخدام دانشکار: دسترسی پیدا کردن و بازیابی دانش

برای اکثر افراد چرخه کار دانشی با پرسش سوال در مورد مساله ای که باید حل شود آغاز می گردد. پاسخ به آن پرسش، فرآیندی است که شامل تحقیق، جستجو و یادگیری خواهد بود. منظور از دسترسی، پیدا کردن اطلاعات، ردیابی، شناسایی، بازیابی و مطالعه مستندات و داده هایی است تا به این وسیله دانش نهفته در آنها کشف شود.

دسترسی، فقط به اطلاعات محدود نمی شود؛ دسترسی به خبره ها نیز در مورد یادگیری، جستجو و یافتن افراد خبره و همکاران دیگری است که می توانند به ما کمک کنند. توانایی پرسیدن به عنوان یک مهارت کلیدی مطرح می گردد؛ همینطور توانایی فرد در ایجاد یک نقشه و ردیابی حجم بالایی از دانش آشکار به عنوان یک قابلیت مهم مدیریت دانش فردی است.

این مهارت شامل توانمندی هایی در سطح سوال پرسیدن و گوش دادن تا مهارت های پیچیده تری مانند جستجوهای اطلاعات در موتورهای جستجو و پایگاه های داده می شود. مفاهیمی مانند عریض کردن و باریک کردنِ جستجو از اجزای مهم این مهارت است.

توانمندی دوم برای استخدام دانشکار: ارزیابی

فناوری های مختلف اطلاعاتی و خصوصاً اینترنت موجب شده اند کمیت اطلاعات به شدت بر کیفیت آن سبقت بگیرد. پس از دسترسی و بازیابی اطلاعات و ایده ها، مهم این است که بتوانیم کیفیت و میزان ارتباط آن ها را با سوالی که در دست داریم به خوبی بسنجیم . ارزیابی بیش از آنکه به ابزارها ارتباط داشته باشد متکی بر مهارت هاست، اگرچه یکی از عوامل مهم این است که به ابزار های خوبی که در دست داریم اعتماد داشته باشیم. مانند برخی از موتورهای جستجو که میزان ارتباط هر گزینه با کلمات جستجو شده را ارزیابی و پیشنهاد می کند.

در دسترس بودن حجم بالای اطلاعات این مهارت را به مهارتی مهم تبدیل کرده است. بخشی از این مهارت ها شامل شناسایی و تایید اعتبار منابع اطلاعات (منابع انسانی و غیر انسانی) پر مراجعه ماست.

توانمندی سوم برای استخدام دانشکار: سازمان دهی

یکی از کلیدی ترین و حساس­ ترین مهارت های مدیریت دانش فردی، توانایی فرد در سازمان دهی و طبقه­ بندی است. پس از شناسایی و ارزیابی اطلاعات مورد نیاز، زمانی می توانیم دانش عملی در اختیار داشته باشیم که این اطلاعات را با آنچه پیش از این می دانیم و باور داریم ترکیب و درونی سازی کنیم و حتی در برخی موارد فرضیات و اطلاعات منسوخ خود را دور بریزیم.

سازمان دهی و طبقه بندی، آن هم به شیوه جذاب و خلاقانه یک مهارت بسیار ضروری است؛ ما انسانها موجوداتی هستیم که با نقشه ها راحت تر کار می کنیم و الگوها، روندها و ارتباطات را ساده تر درک می کنیم؛ به این ترتیب آشنایی با روش ها و ابزارهای نوآورانه در سازمان دهی اطلاعات برای یک دانشکار ضروری است.

توانمندی های کلیدی لازم برای استخدام دانشکار
برای کسب توانمندی های کلیدی یک دانشکار این کتاب را بخوانید

توانمندی چهارم برای استخدام دانشکار: تحلیل

این مهارت، چالشی بزرگ را در بر دارد که همان کشیدن عصاره دانش  از میان داده  ها و اطلاعات است. جزئی از این تحلیل اطلاعات می تواند ایجاد و به کارگیری مدل هایی هر چند ساده و کمی برای استنتاج از میان داده ها باشد.

در برخی موارد ابزارهایی مثل صفحات گسترده (مانند Excel)، نرم افزارهای آماری و ابزارهای بصری سازی دانش (Knowledge Visualization)، وسیله مناسب برای تحلیل اطلاعات هستند، اما عنصر انسانی نقشی بسیار کلیدی در درک و به کارگیری مدل های نهفته در این نرم افزارها بازی می کند. این مهارت شدیدا با مهارت قبل در ارتباط است.

توانمندی پنجم برای استخدام دانشکار: ارائه

جنبه کلیدی در ارائه اطلاعات، محوریت مخاطبان است. ارائه اطلاعات چه از طریق یک اسلاید پاورپوینت باشد چه از طریق یک وب سایت یا یک مقاله در مجله بایستی بر پایه اصول صحیح تجزیه و مرتب کردن اطلاعات باشد تا مخاطبان را قادر سازد اطلاعات را با یک هدف مشخص دریافت، درک و یادآوری کند. از طرف دیگر این مهارت یکی از مهم ترین شیوه های کسب اعتبار توسط دانشگران در سازمان و تبلیغ توانمندی های آنان است. بی شک اگر می خواهید در سازمان های امروزی جایگاه مناسبی داشته باشید هم باید بتوانید خوب بنویسید و هم خوب سخنرانی کنید؛ هر دو از بخش های مهم ارائه هستند.

توانمندی ششم برای استخدام دانشکار: تعامل

وقتی در مورد مدیریت دانش فردی صحبت می کنیم، علیرغم نام آن، هرگز نباید مرزهای آن را دور یک فرد بکشیم. مدیریت دانش فردی من و شما، عملکرد، نگرش ها و واکنش های همکاران و اطرافیان ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

توانایی تعامل و ابزارهای متعدد در این زمینه مانند پیام ها، فضاهای کار مجازی، شبکه های اجتماعی، فروم ها و … همه به تعامل بهتر یک دانشکار حول اطلاعات و دانش مورد علاقه او کمک می کنند. نکته مهم در این جا این است که ابزارها به تسهیل و تسریع تعاملات شما کمک می کنند، اما هم چنان توانایی های ادراکی، احساسی، اجتماعی و رفتاری است که شما را در تعامل با دیگران موفق می کند.

توانمندی هفتم برای استخدام دانشکار: محافظت

باید بلد باشید به خوبی از دانش خود محافظت کنید؛ منظورم به اشتراک نگذاشتن یا به کار نگرفتن آن نیست؛ بلکه باید همواره حواستان به این باشد مالکیت فکری شما نقض نشود؛ بدتر از ضرر مالی، حس نامناسبی است که از کپی کاری یا سرقت اطلاعات به ما دست می دهد. به شکل مناسب باید از محتواها و اطلاعات خود حفاظت کنید (مثلا شابک، واترمارک، امضای دیجیتال) ولی دقت کنید با اشتراک گذاشتن دانش با دیگران است که شما به عنوان یک برند قوی در سازمان خود مطرح می شوید. از طرفی سازمان ها با توجه به حساسیت ها و رقابت ها دوست دارند افرادی را به خدمت بگیرند که حفاظت از دارایی های دانشیِ سازمان را بلد باشند.

توانمندی های کلیدی لازم برای استخدام دانشکار
برای کسب توانمندی های یک دانشکار، این دوره الکترونیکی را بگذرانید.

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط