چند درس از کوهنوردی برای مدیریت دانش

پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵، بعد از نزدیک به یکسال دوری از کوهنوردی، با یک تیم سه نفره تصمیم به فتح قله ۳۹۶۲ متری توچال گرفتیم. اتفاقاتی که در این مسیر برای ما رخ داد علاوه بر ارضای حس ماجراجویی و خستگی، درس های زیادی در بر داشت؛ هم برای کوهنوردی های بعدی هم برای مدیریت دانش! به همین بهانه تصمیم گرفتم این درس آموخته ها را با شما به اشتراک بگذارم. درس آموخته های مدیریت دانش از کوهنوردی شامل نکات جالبی است که می تواند به شما در مدیریت دانش کمک شایانی کند.

کوهنوردی - شرکت اینوتکس - مدیریت دانش

درس آموخته شماره ۱: پیوستگی بی نهایت مهم است

همان طور که گفتم نزدیک به یکسال بود به کوهنوردی نرفته بودم، مدت زمانی که از ۷ سال پیش به این طرف بی سابقه بود. نتیجه آن را هم دیدم: افت شدید توان بدنی و نیاز به فشار مضاعف برای انجام همان کاری که قبلا به سادگی انجام می دادم. یکی از جنبه های پیوستگی همین است. نمی توانید سالی یکبار به فکر مدیریت دانش بیفتید و توقع موفقیت داشته باشید. از وقفه های استراتژیک در برنامه های مدیریت دانش باید بپرهیزید. مثل کوهنوردی، باید در طول زمان، برنامه های مناسب مدیریت دانش را به صورت مستمر تعریف و اجرا کنید.

جنبه دیگر پیوستگی، در اجرای خود برنامه است. چیزی که باعث شد علیرغم فاصله کمتر از ۴۶۰ متری با قله مسیر برگشت را در پیش بگیریم، توقف بیش از اندازه در جان پناه در ارتفاع ۳۵۰۰ متری بود. چون سرد شدیم. برنامه های مدیریت دانش را هر چند آهسته و محدود ولی پیوسته اجرا کنید تا تبدیل به رفتاری پایدار در سازمان شود.

درس آموخته های مدیریت دانش - پیوستگی
پیوستگی در طرح ریزی و اجرای برنامه ها مهم است

درس آموخته ۲: فراتر از میزان آمادگی خود نمی توانید قله ای فتح کنید

درک دقیق از میزان آمادگی برای ورزشی مثل کوهنوردی خیلی مهم است. در مدیریت دانش نیز همین طور است. نهایت موفقیتی که ممکن است در کوهنوردی به دست بیاورید کمابیش معادل میزان آمادگی شماست؛ اگر به اندازه ارتفاع ۳۰۰۰ متری آمادگی کوهنوردی دارید، بهترین رکورد شما چیزی بین ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ متر است. قرار نیست معجزه ای هم در کار باشد. اعتماد بیجا یا تخمین خوشبینانه از آمادگی هم می تواند نابودگر باشد. این آموزه خیلی مهم است؛ سازمان شما هم باید به اندازه توانمندی و آمادگی اش از مدیریت دانش توقع داشته باشد. خیلی وقت ها توقعات توهم گونه که با توانمندی و آمادگی سازمان شما مطابقت ندارد، نفسِ مدیریت دانشِ سازمان شما را به شماره می اندازد. به همین دلیل تاکید می کنم حتما پیش از هر اقدامی یک ارزیابی آمادگی انجام دهید.

درس آموخته های مدیریت دانش - آمادگی
آمادگی خود را بسنجید و واقع بین باشید.

درس آموخته ۳: شرایط در ارتفاع های مختلف متفاوت است

درس آموخته قبلی به ظرفیت و آمادگی سازمان شما توجه داشت، اما این درس آموخته به طبیعتِ خودِ مدیریت دانش اشاره دارد. من تجربه ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر را نداشتم. واقعا هر بازه ۱۰۰۰ متری ارتفاع در کوه، ویژگی های خاص خود را دارد؛ این موضوع حتی برای کوه های مختلف در فصول مختلف سال فرق می کند. هرچند تجهیزات ما برای ارتفاع تا سقف ۳۴۰۰ متر مناسب بود اما به وضوح حس کردیم برای ارتفاع بیش از این تجهیزات مناسب نداریم و تعداد مجهولات پیش رو خیلی بیشتر از دانسته های ماست. شرایط تنفسی، دمایی، تجهیزات لازم و … در ارتفاع ۵۰۰۰ متر می تواند بسیار متفاوت از ارتفاع ۴۰۰۰ متر باشد. هر چه بالاتر می روید با متغیرهایی روبرو می شوید که حتی به آن ها فکر هم نکرده اید. درست عین مدیریت دانش.

ارتفاع در کوه را می توانم با سطح بلوغ سازمان در مدیریت دانش مقایسه کنم. راهکارها و روش هایی که برای مدیریت دانش در سال های اول و مراحل ابتدایی بلوغ  استفاده می کنید در مراحل حرفه ای تر به کار نمی آیند. هر چه در مدیریت دانش پیش می روید و سعی می کنید مسائل سخت تری را با آن حل کنید، باید چیزهایی بدانید که در شروع کار زیاد مهم نبودند؛ اینجاست که مشاور یا یک راهنمای حرفه ای می تواند به شما کمک کند.

درس آموخته های مدیریت دانش
شرایط ثابت نمی ماند و با پیشرفت شما تغییر می کند

درس آموخته ۴: حرکت تیمی همیشه بهتر از فردی است

با توجه به وقفه ای که در این ورزش داشتم، بارها پیش آمد که احساس ناتوانی از ادامه مسیر می کردم، اما حضور دیگر افراد تیم هم موجب دلگرمی می شد هم ایجاد انگیزه می کرد. اگر در مسیر استقرار مدیریت دانش در سازمان، تک نفره یا تک واحده حرکت کنید احتمال ناامیدی و شکست قریب الوقوع خود را بالا برده اید. همیشه تاکید می کنم سعی کنید پیش از ریشه دار شدن مدیریت دانش، در طراحی و اجرای پایلوت های اول، مشارکت و توافق نظر دیگران را جلب کنید چون دیر یا زود زمانی فرا می رسد که شما هم از نفس می افتید.

درس آموخته های مدیریت دانش - کار تیمی
کار تیمی و تعامل با دیگر اجزاء سازمان

درس آموخته ۵: عقبگرد در کار نیست، صبور باشید

و اما آخرین مورد از درس آموخته های مدیریت دانش: کسانی که تجربه کوهنوردی دارند این حرف من را بهتر متوجه می شوند. از یک حدی که بیشتر پیش می رود حتی اگر به شدت خسته شده باشید، بازگشت و عقبگرد دیگر جزء گزینه های شما نخواهد بود؛ منظورم کله شقی نیست، بلکه بالا رفتن، توجیه بیشتری نسبت به برگشتن دارد، چرا که برگشتن به ارتفاعات پایین بعضا انرژی بیشتری می گیرد، در حالی که با کمی پیشروی دیگر به نقطه ای برای استراحت و تجدید قوا می رسید.

در کوهنوردی برای رسیدن به اهداف باید خیلی صبور باشید؛ اگر برنامه کلان را درست ریخته باشید اصلا نباید نگران این باشید که در وسط مسیر، قله را نمی بینید.

صبر در مدیریت دانش

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

Comments

  1. به واقع پیوستگی و ادامه دار بودن فعالیت های مدیریت دانش، تاثیر شگرفی در بالا رفتن بلوغ سازمان در مدیریت دانش می شود. همراه کردن و جلب مشارکت افراد در گسترش مدیریت دانش در کل سازمان و ایجاد یک فرهنگ دانشی متوازن در سازمان جزو چالش های فعالان مدیریت دانش است. موفقیت در مدیریت دانش نیاز به صبوری دارد

  2. بسیار عالی بود .
    از اینکه تجربیاتت رو بی دریغ در اختیار همه میزاری ممنونم.
    پویان اسلامی

Comments are closed.