چگونه در ۸ گام تبدیل به یک مشاور مدیریت دانش شوید؟

آیا تا به حال مشتاق این بوده اید که تبدیل به یک مشاور مدیریت دانش شوید؟ شاید تعداد زیادی از شما علاقه داشته باشید به عنوان یک مشاور در حوزه مدیریت دانش فعالیت کنید؛ بازاری که در ایران رو به رشد است و در جهان هم حتی اگر دیگر کمتر تحت این عنوان به آن می پردازند اما در شاخه های مختلفی خریدارهای بسیار زیادی دارد. یک مشاور مدیریت دانش چه می کند؟ واضح است که یک مشاور مدیریت دانش به کسب و کارهای مختلف کمک می کند برخی مشکلات خود را با راهکارهای مناسب و مقرون به صرفه ای از جنس مدیریت دانش حل کنند، اما اگر بخواهید با توجه به تخصص و تجربه فعلی خود به یک مشاور خوب در زمینه مدیریت دانش تبدیل شوید باید چه کارهایی انجام دهید؟

اگر تجربه طراحی و راه اندازی عملی یک یا چند راهکار مدیریت دانش را به عنوان نیروی یک سازمان داشته اید یا با توجه به زمینه مطالعات و تحقیقات خود علاقمند به فعالیت حرفه ای در این زمینه هستید این نوشته مخصوص شماست. در این نوشته سعی کرده ام با توجه به تجربیات ۱۳ سال گذشته مسیری ساده برای شروع فعالیت حرفه ای شما ترسیم کنم.

قبل از این که هفت گام را برای شما باز کنم بهتر است به سه نکته زیر دقت کنید.

نکته اول: هدف کوتاه مدت یا بلند مدت؟

مشخص کنید آیا فعالیت به عنوان یک مشاور مدیریت دانش را به عنوان یک ایده مقطعی دنبال می کنید یا هدفی بلند مدت است. پاسخ این پرسش دقیقا میزان زحمت، تلاش و ریزبینی شما را مشخص می کند و تاثیر زیادی در کیفیت اجرای ۸ گام خواهد داشت.

نکته دوم: ویژگی های ژنتیکی یک مشاور مدیریت دانش

یک مشاور در حوزه سیستم های پیچیده سازمانی، قدرت تجزیه و تحلیل، هوش کافی، بعضا سخنوری بالا، کاریزمای درونی و حتی یک سری ویژگی های شخصیتی و ظاهری لازم دارد. برخی از این موارد رسما به ژنتیک شما بر می گردد؛ البته بسیاری از ویژگی ها را می توانید با تمرین و ممارست ایجاد کنید.

نکته سوم: سازمان های ساده لوح و سهل انگار آهنربای مشاورهای تنبل ولی پرحرف

خیلی ها ادعا می کنند سازمان های ما فرقی بین دوغ و دوشاب قائل نیستند، هر چند این ادعا می تواند درست باشد اما شما همیشه با یک دوراهی مواجهید: راه ساده یا راه درست. اگر می خواهید سازمان های ساده لوحی که فقط دنبال ظواهر هستند به شما جذب شوند روی توانمندی های سخنوری خود خوب کار کنید، اگر نه واقعا باید چیزی در چنته داشته باشید. این را هم مد نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین ویژگی های یک مشاور، باور و تعهد به ایجاد ارزش برای کسب و کار مشتری اوست و اصولا با حرف های زیبا ارزش خلق نمی شود.

number-1

گام ۱٫ تمرکز، تمرکز، تمرکز

یک مشاور خوب در همه چیز حرفه ای نیست، هر چند شاید خیلی چیزها بداند. مهندسی دانش، مهندسی مبتنی بر دانش، معماری دانش سازمانی، مدیریت تغییرات دانش محور، و ده ها موضوع دیگر در محدوده مدیریت دانش و مفاهیم وابسته وجود دارد. علیرغم این که توصیه می کنم به کل موضوعات این حوزه اشراف داشته باشید اما در یکی دو تا حرفه ای شوید. مثلا با توجه به سابقه ای که در مدیریت تکنولوژی دارید سعی کنید مشاور مدیریت دانش در پروژه های انتقال تکنولوژی باشید. تمرکز به شما مزیت رقابتی می دهد.

number-2

گام ۲٫ منابع خوب داشته باشید، الگو بسازید

منابع فارسی خوب کم است. منظورم مقاله و کتاب دانشگاهی هم نیست. مهم ترین قابلیت و دارایی یک مشاور، متدهایی است که به وسیله آن ها مشتری خود را گام به گام در یک مسیر فکری جلو می برد تا به نتیجه صحیح برسد. اگر می خواهید عملا بدانید چه تکنیکی در کدام صنعت در چه شرایطی جواب می دهد و روش اجرای آن چیست منابع محدودی خواهید داشت. حتما سعی کنید متدهای خود را مکتوب کنید و مرتب بعد از هر تعامل با مشتری آن را به روز کنید. برای این منظور می توانید از الگوهای آماده ما هم استفاده کنید.

سعی کنید راهنماهای حرفه ای برای ارائه مشاوره تهیه کنید.
سعی کنید راهنماهای حرفه ای برای ارائه مشاوره تهیه کنید.

number-3

گام ۳٫ جعبه ابزار خود را کامل کنید استراتژی، نرم افزار ..

مشتریان در حوزه مشاوره، آهسته آهسته به شما اعتماد پیدا می کنند و دوست دارند خدمات کاملی به آن ها ارائه دهید. مثلا شما نیاز دارید بقیه سیستم های مدیریتی/سازمانی را نیز بشناسید. از طرفی حتما در اجرای راهکارهای مدیریت دانش باید برای یک سری نیازمندی های نرم افزاری هم پاسخ بدهید. شاید لازم است با شناخت خوب، بتوانید به مشتری خود در انتخاب پلتفرم نرم افزاری مدیریت دانش نیز کمک کنید. در هر صورت سعی کنید مثل سربازی باشید که ساز و برگ و نیروی پشتیبانی کافی دارد نه آنقدر زیادی که دست و پاگیر باشد (مشکلی که خود دچار آن شدم) و و نه آنقدر کم که خلع سلاح شود.

number-4

گام ۴٫ مشتریان درست را هدف بگیرید و آن ها را مطالعه کنید

با توجه به توانمندی ها، سوابق و آشنایی های خود و شناختی که از کسب و کارهای مختلف دارید سعی کنید از بین تعداد زیادی از مشتریان احتمالی، بخش های مناسبِ خود را انتخاب کنید. مثلا اگر سابقه کاری شما در حوزه سیستم های کیفیت است و تمایل دارید مشاور مدیریت دانش باشید سعی کنید شرکت های کوچک و متوسطی را هدف بگیرید که برای الزامات ایزو ۹۰۰۱/۲۰۱۵ ملزم به پاس کردن الزامات مدیریت دانش هم هستند. انتخاب درست مشتریان اولیه، فاصله شما را با موفقیت کمتر می کند. این اشتباهی است که من شخصا سال ها از آن متضرر شدم.

number-5

گام ۵٫ محتوای با کیفیت تولید کنید

برای مشتریان امروز محتوا حرف اول را می زند. فرض کنید در یک مرکز استان هستید که هیچ ارائه کننده خدمات مدیریت دانش وجود ندارد. مشتریان در محدوده شما اگر در کانال های محلی و وب سایت های شهر شما محتوای خوب و غنی در زمینه مدیریت دانش پیدا کنند که هم استانی آن ها با تلاش و زحمت ایجاد کرده حتما تمایل بیشتری به استفاده از دانش شما خواهند داشت تا من که در تهران هستم. هیچ وقت دیر نیست. از همین الان شروع کنید و با توجه به شناختی که از فرهنگ و منطقه جغرافیایی خود دارید محتوای خوب (متن، تصویر و محتوا) ایجاد کنید و برای افزایش آگاهی مشتریان خود وقت بگذارید. اگر شما این کار را نکنید دیگران می کنند. شاید باور نکنید ولی بعد از ۱۳ سال تلاش یکی دو سال است احساس می کنم مشتریان، آگاهی نسبی به مدیریت دانش پیدا کرده اند؛ آن هم حدود ۳۰% مشتریان.

number-6

گام ۶٫ روی برند شخصی خود کار کنید و شبکه سازی کنید

سرمایه ارتباطی در حوزه مشاوره بسیار مهم است. گاهی این سرمایه ارتباطی را به صورت فعال و به واسطه توان ارتباط برقرار کردن ایجاد می کنید، گاهی هم تلاش مستقیم نمی کنید ولی با انجام کار خوب در بلند مدت این سرمایه به صورت غیرمستقیم شکل می گیرد؛ من در اولی بسیار ضعیف و در دومی قوی عمل کردم. فقط دقت کنید منظورم از سرمایه ارتباطی، لابی و بده بستان های رایج نیست؛ سرمایه سالم ارتباطی مد نظر من است.

number-7

گام ۷٫ برای یادگیری حرص بزنید

مشاوری که فکر کرد همه چیز را بلد است مرده است. با مشتریان مثل استاد برخورد نکنید. در اصل مشتریان استاد شما هستند. برای یادگیری حریص باشید. تنها رمز موفقیت یک مشاور مدیریت دانش یادگیری مستمر در بلند مدت است. اگر راه حل های کنونی شما با راه حل های ۳ سال پیش شما فرقی نکرده پیشنهاد می کنم به جای مشاوره مدیریت دانش، چلوکباب بفروشید.

number-8

گام ۸٫ از شروع نترسید

هیچ مشاوری علامه نیست و قرار هم نیست علامه باشید تا اولین مشاوره خود را شروع کنید. پس نترسید و شروع کنید.

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *