روندهای مدیریت دانش در سال ۲۰۱۶ – قسمت دوم

نرم افزارهای قدرتمند مدیریت دانش هم چنان برای پاسخ به نیازهای مشتریان توسعه می یابند و چالش های بزرگتری را با روش های بدیع و نوآورانه حل می کنند. در قسمت اول روندهای مدیریت دانش در سال ۲۰۱۶، به پنج روند مهم در نرم افزارهای مدیریت دانش اشاره کردیم. در این قسمت ۵ روند دیگر را مطالعه خواهیم کرد.

روندهای مدیریت دانش – شماره ۶: نرم افزار مدیریت دانش به گستردگی زنجیره تامین

نرم افزار مدیریت دانش جامع تر خواهد شد، نرم افزارهای مدیریت دانش، با قدرت در حال عملی کردن این رویکرد جامع هستند به طوریکه جریان تولید و ارایه خدمات را از تامین کنندگان و شرکا تا مشتریان نهایی را شامل خواهند شد. نرم افزارهای مدیریت دانش قدرتمندتر، این قابلیت را به کاربران خود خواهند داد تا علاوه بر محیط داخلی سازمان، محیط خارجی سازمان را هم یکپارچه تحت پوشش و کنترل داشته باشند، در نتیجه جریان دانش واطلاعات واحدهای داخلی و خارجی سازمان به سادگی اشتراک و فابل دسترس خواهد شد و بهینه سازی زنجیره تامین آسان تر صورت خواهد گرفت. این گستردگی، مزیت بسیار خوبی برای فعالیت هایی است که در آن ها تعامل و ارتباط با مشتریان به شدت مهم است.

روندهای مدیریت دانش - زنجیره تامین
مدیریت دانش مرزهای خود را به کلیه ذینفعان می گستراند

روندهای مدیریت دانش – شماره ۷: تعامل و مشارکت کاربران افزایش خواهد یافت

در هر سازمانی کارکنانی وجود دارند که علاقه دارند در امورات و تصمیم گیری های سازمان به طور فعالانه مشارکت داشته یاشند و بتوانند با بیان ایده ها و بینش های خود به سازمان کمک کنند. سیستم مدیریت دانش نیز در حال حرکت از سیستمی جهت کنترل جریان دانش در سازمان به سمت ترویج دانش در سازمان است، در نتیجه کارکنان این امکان را پیدا می کنند که اطلاعات خود را به صورتی سازماندهی شده بیان و به اشتراک گذارند. به منظور تشویق کارکنان به تعامل و مشارکت بیشتر افراد، محدودیت ها و مجوز های سیستم مدیریت دانش در سطح سازمانی انعطاف پذیر تر و فراگیر تر خواهد شد.

روندهای مدیریت دانش - مشارکت بیشتر کاربران

روندهای مدیریت دانش – شماره ۸: تولید محتوا و مدیریت دانش، دست در دست هم

امروزه از جمله ابزار های مهم و ضروری بازاریابی و برقراری ارتباط با جامعه مشتریان، ایجاد وبلاگ ، سایت و یا صفحه در شبکه های اجتماعی است. سازمان ها جهت همراه کردن مخاطبان و مشتریان خود باید به طور منظم، محتوا و مطالب جذاب تولید و منتشر کنند تا مخاطبان آنها ریزش نکنند. نرم افزار مدیریت دانش اکنون این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید تولید و خلق محتوا داشته باشد، تگ کنید و همزمان آنها را به اشتراک بگذارید. این قابلیت شما را از سر در گم بودن خلاص می کند و فرایند مدیریت دانش را  برای شما جالب و جذاب می کند!

روندهای مدیریت دانش - تولید محتوا و مدیریت دانش
تولید محتوا و مدیریت دانش

روندهای مدیریت دانش – شماره ۹: من چیزی را می بینم که به من مرتبط است!

سیستم نرم افزاری مدیریت دانش در سازمان شما، فضایی است که دارایی های دانشی به اشتراک گذاشته شده، سازمان دهی شده و توسعه می یابند. اما اغلب شرایطی پیش می آید که حجم عظیم اطلاعات، سردرگمی به وجود می آورد. راه حل این موضوع تا کنون کمی سخت بوده اما نرم افزارهای پیشرفته و نوآورانه مدیریت دانش مانند رای ون این امکان را فراهم می کنند که اطلاعات کاربردی در کانال های خاص خود به مخاطبان ویژه خود برسد. به طور مثال تیم تولید برای پیدا کردن یک راه حل برای یک مشکل لازم نیست بین یک عالمه راه حل بازاریابی، حسابداری، پشتیبانی و … بگردد. بخش بندی و بازنمایی اطلاعات به صورت فیلترشده نقش مهمی در آینده نرم افزارهای مدیریت دانش بازی خواهد کرد.

روندهای مدیریت دانش - بیشتر چیزهایی را می بینم که به آن نیاز دارم

روندهای مدیریت دانش – شماره ۱۰: رابط کاربری (UI) از همیشه دوستانه تر می شود!

نقطه اتصال بین دانشکاران و سیستم مدیریت دانش شما رابط کاربری یا همان UI است. رابط کاربری دقیقا همان چیزهایی است که کاربران پس از ورود به سیستم شما می بینند و به شدت بر نحوه کارکردن آن ها و تجربه ایشان از سیستم تاثیرگذار است. یک رابط کاربری عالی می تواند اهرمی برای تشویق کاربران به استفاده از سیستم باشد در حالی که رابط کاربری ضعیف می تواند گیچ کننده بوده و کاربران را خسته کند.

با توجه به پیشرفت های مختلف در حوزه رابط کاربری و همین طور ورود ابزارهای جدید مانند موبایل و تبلت به این عرصه، یکی دیگر از روندهای مهم در کل دنیای نرم افزار و به خصوص مدیریت دانش بر بهبود و توسعه رابط های کاربری خلاقانه است که می تواند بخشی از تجربه کاربران از سیستم مدیریت دانش را تحت تاثیر قرار دهد.

روندهای مدیریت دانش - رابط کاربری خوب

ادامه روندهای مدیریت دانش را در نوشته آتی بررسی خواهیم کرد.

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

Comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *