روندهای مدیریت دانش در سال ۲۰۱۶ – قسمت اول

یک کسب و کار، در واقع مجموعه ای به هم پیوسته از اطلاعات و دانش است؛ دانش و اطلاعاتی که در قالب محصولات و خدمات اعجاب آور و مسحورکننده ظهور پیدا می کند، به صورت شبکه ای از بینش ها و دیدگاه ها بین کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته می شود و موجب نوآوری، و خلق راهکارهای جدید و حل سریع مسائل می شود. فناوری، اثر بسیار قابل توجهی بر تحول مدیریت دانش در سال های اخیر داشته است و موجب شده پلتفرم های نرم افزاری قدرتمندی برای تحقق استراتژی های مدیریت دانش شکل بگیرند. نرم افزارهای قدرتمند مدیریت دانش هم چنان برای پاسخ به نیازهای مشتریان توسعه می یابند و چالش های بزرگتری را با روش های بدیع حل می کنند. در ادامه روندهای مدیریت دانش در سالی که در آن هستیم را یک به یک برای شما توضیح می دهیم؛ این قسمت ۵ روند از ۱۵ روند را مطالعه خواهیم کرد.

روندهای مدیریت دانش – شماره ۱: شبکه های اجتماعی حکم فرمای دنیای امروز

رسانه های اجتماعی، نحوه استفاده ما از اینترنت را متحول کرده اند. مردم از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … نه تنها برای بیان و به اشتراک گذاری احساسات و تفکرات شخصی، بلکه برای پیشبرد اهداف تجاری و شغلی خود نیز بهره می گیرند. شبکه های اجتماعی، امکان ارتباط با گستره وسیعی از مخاطبان را فراهم می کند، به گونه ای که ارایه و تبلیغ محصولات و خدمات به میلیون ها مخاطب در سرتاسر دنیا ممکن می شود. علاوه بر اینکه سایت ها و نرم افزارهای اجتماعی، ابزارهایی بسیار موثر و کارامد جهت ارتباط و بازاریابی هستند، استفاده از آنها راحت و آسان است. عنصر سوشال یا اجتماعی می تواند با نرم افزارهای متنوعی ترکیب شود؛ یکی از این گزینه ها، نرم افزارهای مدیریت دانش هستند.

روندهای مدیریت دانش - مدیریت دانش اجتماعی

زمانیکه که عناصر رسانه های اجتماعی با نرم افزار مدیریت دانش تلفیق شوند، فعالیت های کاری روزمره ساده تر می شود، کارکنان می توانند به شکل خلاقانه تری با هم ارتباط برقرار کنند و تعامل به طور موثرتری شکل می گیرد. چند سالی هست که سیستم های مدیریت دانش به سمت چاشنی های اجتماعی رفته اند، اما استفاده از قابلیت های اجتماعی برای سیستم های مدیریت دانش دیگر به عنوان یک افزودنی مطرح نمی شود بلکه به عنوان هسته اصلی سیستم ها خودنمایی می کند.

امروز حتی در سازمان های حساس و امنیتی نیز مفهوم شبکه های اجتماعی نیازهای متعددی را برای مدیران این سازمان ها شفاف و دست یافتنی کرده است.

روندهای مدیریت دانش – شماره ۲: جستجو دارد بالغ تر می شود

عملکرد جستجوی یک سامانه نرم افزاری مدیریت دانش، یکی از مهم ترین مشخصه های آن است. وقتی از جستجو صحبت می کنیم، چیزی مشابه عملکرد گوگل را به ذهن بیاورید. کراولینگ محتوا یا خزش، ایندکسینگ یا نمایه سازی، طبقه بندی،خلاصه سازی و درک معنا (به اضافه بسیاری پردازش های دیگر) و نهایتا پاسخ سریع به درخواست های جستجو توسط کاربران، از مواردی هستند که در سال جاری، بهبودهای خوبی خواهد داشت. سمانتیک وب یا همان تعبیر KM 3.0 دیگر یک رویا نیست و پیشرفت های خوبی در سال پیش رو خواهد داشت.

روندهای مدیریت دانش - جستجوی سازمانی

روندهای مدیریت دانش، شماره ۳: تعامل درون سازمانی، حیاتی تر و آسان تر!

تعامل باعث می شود فرایندها بهتر کارکنند؛ اما به هم وصل کردن و ایجاد تعامل بین کارکنان می تواند یک چالش بزرگ باشد خصوصا زمانی که کارکنان، شرکا و یا سایر ذنیفعان شما از نظر جغرافیایی پراکنده باشند. اما خوشبختانه، سیستم های مدیریت دانش، بیش از پیش در حال تبدیل به سیستم هایی تعاملی هستند، مثل قابلیتی که در برخی نرم افزارها شاهد هستیم که افراد همزمان روی یک یا چند سند کار کرده و در عین حال در مورد آن با هم گفتگو می کنند.

روندهای مدیریت دانش - تعاملات درون سازمانی

روندهای مدیریت دانش – شماره ۴: فناوری های همراه، پیشرو و در مرکز توجه

نگاهی به اطراف خود بیندازید! در کافی شاپ ها، پیاده روها، ایستگاه های اتوبوس، مترو و غیره، قطع یقین افرادی را خواهید دید که خیره به تلفن های همراه یا تبلت خود هستند. امروژه شاهد استفاده عموم جامعه از تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها در همه حال و مکان هستیم. فناوری های همراه بنا به دلایل شخصی و حرفه ای، جز اولین وسیله هایی شده اند که اشخاص جهت دسترسی به شبکه های اینترنتی و اجتماعی از آن بهره می گیرند، چرا که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های آنان می شود. به زودی شاهد این خواهیم بود که مدیریت دانش در ابزارهای همراه جایگاه ویژه ای پیدا می کند و نرم افزار های مدیریت دانش جزی جدایی ناپذیر از برنامه ها و قابلیت های تلفن همراه شما شوند.

از این رو اعضا و کارکنان شرکت ها نیز نیاز دارند در همه حال به سیستم مدیریت دانش سازمان دسترسی داشته باشند. ارایه کنندگان نرم افزار در پی طراحی نرم افزار هایی جهت مدیریت شبکه های اجتماعی و سازمانی داخلی، قابل اجرا در گوشی های هوشمند و تبلت ها هستند؛ بنحوی که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و انان بتوانند با اطمینان خاطر و فارغ از نگرانی مشکلات احتمالی، از آن بهره بگیرند. طراحی های واکنشگرا (Responsive)، تولید اَپ ها برای سیستم های مدیریت دانش و … همه در سال جاری اوج می گیرد.

روندهای مدیریت دانش - موبایل و قابلیت جابجایی

روندهای مدیریت دانش – شماره ۵: بصری سازی به جای لیست!

نرم افزارهای سنتی مدیریت دانش دارای لیست های طولانی، منوهای متعدد، کارکردهای محدود و خسته کننده بوده و هستند؛ تصاویر، نمادها، بصری سازی ها و بسیاری عناصر دیگر که به درک بهتر یا تجربه کاربری بهتر منجر می شوند در نرم افزارهای سنتی مدیریت دانش دیده نمی شود. با پیشرفت های زیادی که در عرصه وب رخ داده، نرم افزارهای مدیریت دانش نیز از آن بی بهره نخواهند بود تا کاربران هم تجربه کاربری بهتری داشته باشند، هم به راحتی در میان گستره بزرگی از اطلاعات ناوبری کرده و به آن چه نیاز دارند دست پیدا کنند. در هر حال در سال جاری شاهد پیشرفت های قابل توجه در نجوه تعامل سیستم های مدیریت دانش با کاربران نهایی آن ها خواهیم بود.

روندهای مدیریت دانش - بصری سازی

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *