شرکت های دانش بنیان ؛ فرصت یا کلیشه

اینوتکس ایران نزدیک به سه ماه است (اردیبهشت ۱۳۹۵) که در لیست شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است؛ به همین بهانه به سراغ مهندس وحید اسلامی، معاون خدمت شرکت اینوتکس ایران رفتیم تا از وی درباره این مجوز و کاربردهای آن جویا شویم. در ادامه گزیده ای از صحبت ها و دیدگاه های اسلامی آمده است.

چرا شرکت های دانش بنیان باید شناسایی شوند؟

اقتصاد دانش بنیان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی، بر پایه مشارکت مردمی و تلاش های کارآفرینانه شکل می گیرد. در این بین، تولید و تجاری سازی محصولات و خدماتی که بر مبنای دانش شکل می گیرند از مزیت رقابتی پایدارتری برخوردار است. لذا توجه به یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اقتصاد دانش بنیان یعنی شرکت های دانش بنیان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیا تایید صلاحیت اینوتکس به عنوان شرکت دانش بنیان، یک گام رو به جلو است؟

قرار گرفتن در لیست شرکت های دانش بنیان برای اینوتکس موضوع جدیدی نیست، اساس فعالیت اینوتکس بر مبنای تولید دانش و راهکارهای مبتنی بر دانش است، از این رو مدل کسب و کار ما اساسا دانش بنیان است؛ از سوی دیگر تولد و رشد اینوتکس در مراکز رشد و پارک های فناوری صورت گرفته است که خود در سال های اخیر مهد شکل گیری بسیاری از شرکت های دانش بنیان بوده است؛ لذا بیش از آن که به مزیت های ظاهری و عنوان دانش بنیان یا حتی معافیت های مالیاتی مرتبط با آن توجه کنیم باید روزنه های جدیدی که از این طریق به روی کسب و کار ما گشوده می شود را در نظر داشته باشیم.

کدام مزایا و تسهیلات شرکت های دانش بنیان برای اینوتکس جذاب تر است؟

چند مورد در مجموعه تسهیلات موجود برای ما از اولویت بالاتری برخوردار است. از آن جا که استراتژی ما در افق دو سال آتی، ورود به بازارهای خارج از ایران است، کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان برای ما جذابیت زیادی دارد؛ کریدور برای حل مشکلات صادرات محصولات دانش‌بنیان طراحی و ایجاد شده است و این جایی است که ما نیاز به همفکری، یادگیری و شبکه سازی داریم. در رده های بعدی، تسهیلات اشتغال دانش آموختگان برتر به دلیل نیاز مبرم ما به سرمایه های انسانی برتر و  همچنین خدمات کانون پتنت ایران جذابیت دارد.

آیا فرایند بررسی و تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان جای بهبود دارد؟

هر فرایندی در این نوع حوزه ها، همیشه جای بهبود دارد. یکی از نقاط ضعف فرایند فعلی، عدم توجه دقیق به خدمات دانش بنیان است. دنیا امروزه بیش از هر زمان دیگری به سمت بنگاه ها و سازمان هایی رفته است که به جای فروش کالای دانش بنیان، خدمات دانش بنیان ارائه می کنند. حتی ممکن است هسته اصلی کسب و کار شما را یک محصول یا پلتفرم کاملا دانش بنیان تشکیل دهد که بر مبنای آن به مشتریان خود، خدمات دانشی ارائه می کنید. این نوع کسب و کارها دنیای آینده را دچار تغییرات بنیادی می کنند؛ موتورهای جستجو، سیستم های مشاور مالی آنلاین در صنعت فناوری مالی (فین تک)، کسب و کارهای حوزه پرداخت، تجارت الکترونیک، و … نمونه هایی از این نوع کسب و کارها هستند. متاسفانه در فرایند بررسی و تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان به خدمات و بالاخص الگوها، مدل ها و الگوریتم ها به عنوان یک کالای دانش بنیان به خوبی فکر نشده است و جای بهبود زیادی دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *