مدیریت دانش و ISO 9001

قرار گرفتن مدیریت دانش به صورت واضح و مستقل در الزامات استاندارد ISO 9000 نسخه ۲۰۱۵ بعد از سال ها نشان از این دارد که مدیریت دانش دیگر یک گزینه نیست بلکه اگر سازمان شما خود را متعهد به کیفیت می داند باید بتواند عملکرد قابل قبولی در حوزه مدیریت دانش داشته باشد. پیش از ارائه این نسخه از استاندارد ایزو، طی یک نظرسنجی، از بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از متخصصان در سراسر دنیا خواسته شد نظر خود را در مورد این که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در چه زمینه هایی کمبود دارد اعلام کنند. اشاره اکثریت به مدیریت دانش موجب شد پیوندی جدید بین مدیریت دانش و ایزو ۹۰۰۱ به عنوان فراگیرترین استاندارد مدیریت کیفیت برقرار شود. هرچند مدت ها پیش استانداردهایی در زمینه مدیریت دانش و اطلاعات توسط British Standard ارائه شده بود، اما توجه مستقل و ویژه به مدیریت دانش در نسخه ۲۰۱۵ ایزو، فرصت هایی برای درک بهتر مدیریت دانش در چارچوب عملی سیستم های کیفیت فراهم کرده است؛ نکته ای که مدیران کیفیت باید به آن دقت کنند چگونگی تفسیر و برآورده کردن الزامات مدیریت دانش در راستای مدیریت کیفیت است.

مشکل دانشی در این زمینه چیست؟

الزام مدیریت دانش در ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵ را چگونه تفسیر کنیم؟

اول باید دقت کنیم بند مدیریت دانش اضافه شده، نه یک استاندارد مدیریت دانش است و نه سازمان را ملزم به داشتن مدیریت دانش می کند؛ بلکه بندی از یک استاندارد کیفیت است که سازمان را ملزم می کند به دانش کلیدی مورد نیاز برای ایجاد کیفیت مناسب و پایدار در محصولات و خدماتش توجه کافی کند. این نگاه سازمان شما را وادار می کند برای انطباق با استاندارد، از تکنیک ها و ابزارهای مدیریت دانش به عنوان بخشی از سیستم کیفیت خود استفاده مناسب کنید.

مدیریت دانش و ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵

بند ۷٫۱٫۶٫ استاندارد با عنوان دانش سازمانی بیان می کند:

استاندارد ISO 9001 نسخه 2015سازمان باید دانش کلیدی و حیاتی مورد نیاز برای اجرای فرایندهای کاری و انطباق کیفی محصولات و خدمات خود را شناسایی کنند.

این دانش باید نگهداری شده و به میزان لازم در دسترس ذینفعان قرار گیرد. زمانی که نیازهای سازمان و یا روندهای بیرونی دچار تغییر می شوند، سازمان باید وضعیت فعلی دانش خود را در نظر بگیرد و نحوه کسب یا دستیابی به هرگونه دانش مورد نیاز جدید و یا به روزرسانی دانش موجود را مشخص نماید.

یادداشت ۱٫ دانش سازمانی دانشی است که مختص سازمان است؛ این دانش بر اساس تجربه کردن به دست می آید. در اصل، اطلاعاتی است که برای دستیابی به اهداف سازمانی، در عمل استفاده شده و بین افراد به اشتراک گذاشته می شود.

یادداشت ۲٫ دانش سازمانی می تواند بر اساس منابع زیر باشد:

  • منابع داخلی مانند مالکیت فکری، دانش حاصل از تجربه، درس آموخته های ناشی از موفقیت یا شکست در پروژه ها، کسب و به اشتراک گذاری دانش و تجربه مستند نشده، نتایج بهبود در فرایندها، محصولات و خدمات.
  • منابع خارجی مانند استانداردها، دانشگاه، کنفرانس ها، جمع آوری دانش از مشتریان یا تولیدکنندگان دانش بیرونی.

 

راه حل ما برای مدیریت دانش و ایزو 9001

چگونه می توانید از ممیزی IS0 9001 2015 سربلند خارج شوید؟

سازمان هایی که قصد دارند نسخه گواهینامه ISO خود را به ورژن جدید ارتقاء دهند یا برای نسخه جدید اقدام کنند، باید بر اساس این استاندارد ممیزی شوند. ارزیاب ها به دنبال شناسایی مشکلات سیستم مدیریت کیفیت هستند؛ مشکلاتی که عدم انطباق یا فرصت های بهبود نامیده می شوند. متن صریح استاندارد به شما گوشزد می کند یک ارزیاب به دنبال شواهدی در سازمان شما خواهد گشت که موارد زیر را اثبات کند:

  • وجود روشی برای “شناسایی دانش کلیدی” که موجب انطباق کیفی محصولات و خدمات شما می شود. ضمنا باید خروجی های آن به لیست حوزه های دانش کلیدی وجود داشته باشد.

 

  • شما باید روشی برای “نگهداری دانش” داشته باشید. هر یک از حوزه های دانش کلیدی باید یک متولی داشته باشد و برای نگهداری دانش آن رویه ای تعریف شده باشد.

 

  • دانش باید در “دسترس” قرار گیرد. حداقل هایی که از این جنبه به شما توصیه می شود وجود یک پایگاه دانش و سیستم جستجوی سازمانی است. هر چند وجود سیستمی که دانش مورد نیاز افراد را به صورت هوشمند برای آنها بفرستد (Knowledge Push) بهتر است.

 

  • باید برنامه ای برای “پر کردن شکاف های دانشی” از طریق منابع دانش بیرونی داشته باشید.

 

  • باید سیستمی مناسب برای “شناسایی و جمع آوری درس آموخته ها” شامل روش اجرایی، تعریف نقش ها و نرم افزار مدیریت آن ها ایجاد کنید.

 

  • باید برنامه ای برای “حفظ دانش افراد” در سازمان داشته باشید.

 

ارزیابی عدم انطباق های مدیریت دانش در ایزو 9001 ویرایش 2015

اینوتکس ایران چگونه به شما کمک می کند؟

ما با تجربه بیش از یک دهه در زمینه مدیریت دانش، می توانیم به شما در زمینه مدیریت دانش و ایزو ۹۰۰۰ به شیوه های زیر کمک کنیم:

  • از آن جا که ممیزی های ایزو بر وجود رویه ها و شواهد آن ها متمرکز است می توانید با خرید “پکیج ها و الگوهای روش های اجرایی ما“، رویه های خود را بسازید و به سادگی آن ها را با چرخه PDCA ترکیب کنید و شاخص های کلیدی مرتبط با آن ها را مشخص نمایید.

 

  • با استفاده از “روش ارزیابی وضعیت حوزه های دانش“، اوضاع حوزه های دانش کلیدی خود را چک کنید و یک “برنامه بهبود مدون” برای آن ها تنظیم کنید. این کار را می توانید با خرید بسته ارزیابی شامل روش اجرایی و کارگاه مشاوره ای تدوین برنامه بهبود عملی کنید.

 

  • می توانید “نظام مدیریت درس آموخته ها” را با استفاده از پکیج مدیریت درس آموخته های ما برای خود شخصی سازی کرده و به عنوان بخشی از سیستم کیفیت خود جاری کنید. این پکیج شامل روش اجرایی، دستورالعمل ها و فرم ها و راهنمای شخصی سازی است.

 

  • می توانید با استفاده از “خدمات آنلاین نرم افزاری مدیریت دانش” ما که بر بستر رای ون است، با هزینه ای بسیار کم، پایگاه دانش، سیستم جستجوی دانش و دانش رسانی خود را فعال کنید.

برای استفاده از خدمات مدیریت دانش و ایزو و تطابق با الزامات مدیریت دانش استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نسخه ۲۰۱۵ با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط