رایانش اجتماعی – روند فعلی مدیریت دانش

رایانش اجتماعی بخشی از علم رایانه است که به بررسی تلاقی سیستم های محاسباتی و رفتارهای اجتماعی می پردازد. در نگاه ساده تر، رایانش اجتماعی به دنبال پشتیبانی از هرگونه رفتار اجتماعی انسان ها در یا از طریق سیستم های محاسباتی است. رایانش اجتماعی به دلیل این که نقش پررنگی در تعدادی از روندهای فناوری در سال های اخیر داشته، از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است و به یک نقطه کانونی در تولید، تفسیر و تحلیل جمعی دانش و محتوا تبدیل شده است. رایانش اجتماعی در دهه اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده و به یک جریان تبدیل شده است که مدل کسب و کار صنعت­های مختلف را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

در مقاله ” آن گونه که ما می اندیشیم “، از ونوار بوش چاپ شده در سال ۱۹۴۵، ایده مفهومی رایانش اجتماعی برای اولین بار مطرح شد. گروه افزارها، هم افزایی، و کارهای تعاملی بر مبنای رایانه در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است. در اولین نرم افزارهای اجتماعی، تمرکز بر دو موضوع متفاوت بوده است: اول، مسائل فنی در رابطه با کاربران و اثرات اجتماعی و دوم، به کارگیری تکنیک های محاسباتی با استفاده از شبیه سازی. در سال های اخیر، قلمرو رایانش اجتماعی گسترش بسیاری پیدا کرده است. مقاله رایانش اجتماعی: از انفورماتیک اجتماعی تا هوش اجتماعی” بیان می کند، تعریف رایانش اجتماعی نه تنها از تحلیل رفتارهای اجتماعی پشتیبانی می کند؛ بلکه به دنبال ایجاد هوشوارهای اجتماعی مصنوعی نیز هست. به عبارت دیگر، رایانش اجتماعی، نمایانگر یک سیستم توزیع شده است که از جمع آوری، تحلیل و پیش بینی اطلاعات اجتماعی در زمینه های موضوعی مختلفی پشتیبانی می کند.

رایانش اجتماعی

پلتفرم های رایانش اجتماعی

بلاگ ها، جزء اولین تلاش ها در حوزه رایانش اجتماعی بوده اند و حدودا از انتهای دهه ۱۹۹۰ میلادی مطرح شدند. بلاگ ها نقش پررنگی در بسیاری از فعالیت های اجتماعی بازی می کنند. کمپین های تبلیغاتی حتی در فضای سیاسی نیز از قدرت بلاگ ها بهره می بردند. به وسیله رابطهای کاربری رایج در اینترنت، افراد و گروه ها می توانند دیدگاه های خود را در مورد موارد مورد علاقه برای دیگران منتشر کنند. اگر چه بلاگ ها کمبودهایی مانند فقدان کنترل بر ویرایش های انجام شده و شک و شبهه در اعتبار محتوا دارند، هم چنان نقش مهمی در فضای اینترنت دارند. ویکیپدیا یک دائره المعارف منبع باز آنلاین است با استفاده از قابلیت های مفهومی به نام ویکی ایجاد شده است. ویکی ها ابزاری هستند برای تالیف مشترک محتوا در قالب ابرمتن های برچسب گذاری شده که دارای قابلیت های کنترل نسخه هستند. ویکی ها می توانند نقطه ضعف عمده بلاگ ها را پوشش دهند اما هنوز در مورد اعتبار و کیفیت محتوای آن ها نظرات قطعی نمی توان داد. یوتیوب نیز یکی از شناخته شده ترین نرم افزارهای اجتماعی موجود است. یوتیوب یک پلتفرم نرم افزاری برای اشتراک محتواست. هر کسی می تواند در یوتیوب، هر گونه محتوا را بارگذاری و مشاهده نماید. اما شاید محبوبترین فرزند رایانش اجتماعی، فیس بوک باشد. قابلیت وصل شدن به افرادی که پیش از این می شناختیم و هم چنین دانستن در مورد دوستان آن ها و کارهایی که انجام می دهند شاید مهم ترین قابلیت آن باشد. لینکد- این رویکرد هدفمندتری را در مقایسه با فیس بوک در پیش گرفته است؛ به همین دلیل به تدریج در بین حرفه ای ها در زمینه های مختلف رواج بیشتری دارد.

همان طور که در بالا به صورت نمونه بدان اشاره شده است، پلتفرم های مختلف و متنوعی در زمینه رایانش اجتماعی وجود دارد که افراد با اهداف و مقاصد مختلفی از یک یا چند مورد از آن ها به صورت هم زمان استفاده می کنند تا نیازمندی های خود را برطرف نمایند.

کاربردهای رایانش اجتماعی

رایانش اجتماعی با مدیریت دانش و برنامه های عملیاتی آن هم پوشانی زیادی دارد. کاربردهای رایانش اجتماعی به صورت کلی می تواند در حوزه های زیر باشد:

  • بازاریابی و فروش: شناسایی فرصت های بازار، بازارسنجی، تحقیقات اجتماعی بازار، جایگاه یابی برای محصولات، تست محصولات پیش از معرفی رسمی به بازار هدف، بهبود برند و جایگاه سازمان، افزایش امکان فروش فعالانه
  • مشتری: شناسایی تجربیات مشتری از محصولات، جمع آوری بازخور محصولات، آموزش و پشتیبانی مشتریان، مدیریت شکایات مشتریان، به کارگیری مدل های نوین اعتبارسنجی مشتری، افزایش وفاداری مشتریان، فروش اطلاعات تحلیل شده ناشی از رایانش اجتماعی به مشتریان.
  • توسعه محصول/خدمت: ایده پردازی و شناسایی ایده های نو و پیشنهادات، جمع سپاری توسعه محصولات و خدمات، امکان ایجاد محصولات نوین بر بستر رایانش اجتماعی
  • منابع انسانی: شناسایی نیروهای مستعد و بهبود ورودی های فرایند جذب،
  • فرایندهای ارائه خدمت: امکان بهبود فرایندهای کاری از طریق تسریع تعاملات بر بستر رایانش اجتماعی

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *