فکسونومی (Folksonomy)

نتیجه فعالیت گروهی و تعاملی افراد برای برچسب گذاری (Tagging) و یادداشت نویسی (Annotation) در مورد یک محتوا را فُکسونومی می گویند. در فُکسونومی ها، داده های توصیف کننده (Metadata) تنها توسط افراد حرفه ای ایجاد نمی شوند بلکه، تولید کننده یا استفاده کننده محتوا هم می توانند به بدنه دانش آن محتوا متادیتا اضافه کنند. به عبارتی ساده تر فُکسونومی (=Folk+Taxonomy) یک تکسونومی است که توسط  کاربران ساخته می شود.

سابقه فکسونومی

فُکسونومی ها از حدود سال ۲۰۰۴ به عنوان بخشی از نرم افزارهای اجتماعی که دارای امکانات برچسب گذاری اجتماعی و یادداشت گذاری روی عکس ها بودند معرفی شدند. برچسب گذاری که ویژگی تمامی خدمات Web 2.0 است به کاربران آماتور این امکان را می دهد تا به صورت جمعی و تعاملی، اطلاعات را طبقه بندی کرده و بیابند. برخی از وب سایت ها از ابر برچسب (Tag Cloud) استفاده می کنند تا برچسب های فُکسونومی را به صورت بصری نشان دهند.

فکسونومی

هدف از برچسب گذاری در یک فُکسونومی این است که جستجو، حرکت بین اطلاعات و درک یک بدنه اطلاعات، در طول زمان و به تدریج برای کاربران آسان شود. از آن جا که فُکسونومی ها عموما در محیط های مبتنی بر اینترنت به وجود آمده اند، کاربران می توانند دریابند یک برچسب معین را چه کسی استفاده می کند و هم چنین او از چه برچسب های دیگری استفاده می کند. به این ترتیب کاربران می تواند به درک متقابلی از مجموعه بر چسب هایی برسند که دیگران برای تفسیر، درونی سازی و درک یک جزء اطلاعات نیاز دارند. این مورد می تواند در سیستم های مدیریت دانش انسان محور یک گام بزرگ رو به جلو باشد؛ چرا که قابلیت افراد در ساختاردهی صحیح دانش و هم چنین یافتن محتواهای مرتبط را بالا می برد. این اصل در یافتن اطلاعات مرتبط (Pivot Browsing) نام دارد. بخش عمده ای از جاذبه فُکسونومی در توانمندی ذاتی و راحتی آن در یافتن اطلاعات نسبت به ابزارهای سنتی جستجو مانند موتورهای جستجوست.

خشایار جهانیان

خشایار از ۱۹ سالگی شروع به کارآفرینی کرد؛ روندی که هنوز بعد از سال ها با هیجان ادامه می دهد. این دانش آموخته مهندسی صنایع و MBA، در ۲۱ سالگی اینوتکس ایران را بنیانگذاری کرد. وی به عنوان یکی از پیشگامان مدیریت دانش در ایران دارای تجربه مشارکت در طرح ریزی و اجرای پروژه های متعدد، و بیش از ۱۰ مقاله و ۵ کتاب است. وی با تزریق دیدگاه های ناب خود در حوزه مهندسی و مدل سازی دانش در محصولات و خدمات شرکت، تمایزی غیرقابل انکار برای اینوتکس ایران خلق کرده است. ریزبینی، تهور در نوآوری و اجرای پروژه های بدیع، سخت کوشی و سخت گیری، شوخ طبعی و انزجار از فعالیت های تکراری بخش هایی جدانشدنی از شخصیت خشایار است.

مطالب مرتبط

Comments

    1. نوید جان سایت های زیادی هستند که مطمئنا شما هم با آن ها سر و کار دارید؛ در اصل مفهوم فکسونومی در هر محیط دیجیتالی که کاربران اقدام به تگ زدن روی آیتم ها می کنند متبلور می شود. اینستاگرام نمونه بسیار خوبی است که افراد از هش تگ ها استفاده می کنند. توییتر هم از تگ ها برای توصیف محتوا استفاده می شود. تقریبا اکثر شبکه های اجتماعی یک جنبه فکسونومی (تکسونومی خلق شده به صورت جمعی) دارند. حتی گوگل هم برای شناسایی و دسته بندی تصاویر در Image Search از برچسب گذاری توسط افراد استفاده می کند. در سیستم های سازمانی مدیریت دانش هم سیستم نرم افزاری رای ون دارای این قابلیت ها هست، سیستم نرم افزاری هم افزا هم همین طور.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *