سنجه های اندازه گیری مدیریت دانش – بخش ۲

در پست قبلی – سنجه های اندازه گیری مدیریت دانش (۱) – به بررسی دو مورد از انواع سنجه هایی که ممکن است در مدیریت دانش نیاز داشته باشیم پرداختیم. در این قسمت به سه مورد دیگر نیز می پردازیم:

۳٫ اندازه گیری میزان تطابق یا انحراف از استانداردهای تعیین شده

اگر فرض کنیم شما برای مدیریت دانش خود به یک سری چارچوب ها رسیده اید، مسئولیت هایی تعریف کرده و استانداردهایی داخلی به کل سازمان معرفی نموده اید؛ باید سنجه هایی برای اندازه گیری میزان تطابق افراد و عملکرد سازمان با این استانداردها ایجاد کنید. به طور مثال ممکن است برای مراحل مختلف طراحی، برای طراحان محصول خود، الزاماتی برای تولید یک سری اسناد ساخت یافته تعریف کرده باشید، یا این که در مراحل مختلف پروژه های خود رویه هایی مشخص برای تعامل بین تیم ها یا ایجاد برخی خروجی های دانشی ایجاد کرده باشید. به این نوع سنجه های مبتنی بر استاندارد بیشتر در بخش هایی از مدیریت دانش نیاز است که قابل تعریف در ساختار فرآیندها، فعالیت ها یا پروژه های سازمان با کمترین تغییرات هستند. به عبارتی مشخص می شود در مرحله مشخصی از یک پروژه باید خروجی دانشی خاصی با مشخصات معین ایجاد شود. این نوع سنجه ها به دلیل روتین سازی مدیریت دانش و آمیخته شدن آن با عملکرد سازمان در اصل عملکرد سازمان را خواهند سنجید.

۴٫ اندازه گیری فعالیت مدیریت دانش

سنجه های اندازه گیری فعالیت مدیریت دانش در سازمان شما، با سازمان های دیگر تفاوت می کند چون فرآیندها و تکنیک هایی که برای مدیریت دانش خود استفاده می کنید با سازمان های دیگر متفاوت است. فرآیندها و تکنیک های مورد نیاز هر سازمان، در پی تعریف راهبردهای دانش و طی برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش انجام می شود؛ در قطب نمای مدیریت دانش، این کار در ایستگاه سوم انجام می شود. این سنجه ها در اصل راندمان و سلامت نظام مدیریت دانش ایجاد شده را می سنجند. تعداد زیادی از سنجه ها که برخی مبتنی بر زیرساخت های نرم افزاری مدیریت دانش هستند در گام دهم / ایستگاه ۳ قطب نما آمده است.

۵٫ اندازه گیری نتایج کسب و کار (Business Results)

مدیریت دانش باید نهایتا به بهبود شاخص های عملکرد سازمان کمک کند. در کوتاه مدت نباید توقع تاثیر پایدار داشته باشید، اما اگر در میان مدت وضعیت دانش سازمان شما بهبود پیدا کند، نتایج سازمان نیز باید بهتر شوند. به این ترتیب هر چه مراحل بلوغ مدیریت دانش را طی کنید، عملکرد کل سازمان باید بهتر شود. اگر مدیریت دانش شما به خوبی پیش می رود (دانش درست را درست مدیریت می کنید) و نتایج سازمان بهتر نمی شود باید اشکالی در کسب و کار شما وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط

Comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *