آیا نرم افزار مدیریت دانش نوعی نرم افزار اتوماسیون اداری است؟

پاسخ به این سوال اندکی پیچیده است! نرم افزار اتوماسیون اداری، نرم افزاری است که کارهایی را که قبلا به صورت دستی و با استفاده از وسایلی مانند کاغذ انجام می گرفته، به صورت الکترونیکی انجام می دهد و موجب افزایش سرعت و کارایی می گردد.

در صورتی که گونه ای از این نرم افزارها در یک سازمان استقرار یابد، روش انجام بسیاری از فعالیت های سازمان تغییر خواهد یافت و در آینده، کارکنان نخواهند توانست از روش های قبلی برای انجام همان کارها استفاده کنند.

اما این موضوع در مورد نرم افزارهای مدیریت دانش، اندکی متفاوت است. در سازمان هایی که هنوز هیچ سطحی از مدیریت دانش را به کار نگرفته اند، نرم افزار مدیریت دانش هیچ معادلی ندارد. در واقع هدف از پیاده سازی این گونه از نرم افزارها، شبیه سازی سازمانی فرایندهایی است که افراد به صورت ناخودآگاه در ارتباط با مدیریت افکار و دانش فردی خود انجام می دهند. در این فرایند، سازمان به عنوان یک فرد یا شخصیت مستقل در نظر گرفته می شود و مکانیزم ها باید به گونه ای طراحی گردند که نتیجه ی به کارگیری و استفاده از آنها در سازمان، هوشمندی بیشتر سازمان باشد.

این نرم افزارها در نهایت به افزایش سرعت چرخه های دانش در سازمان و همچنین جهت دهی به آنها کمک می کنند. این افزایش سرعت به نوبه ی خود به رشد سریع تر سازمان و تسریع در بازگشت سرمایه منجر خواهد شد.

بنابر دلایل گفته شده، نه می توان آنها را در دسته ی نرم افزارهای اتوماسیون اداری قرار داد نه می توان توقعاتی مشابه نرم افزارهای اتوماسیون اداری را از آن داشت!

مطالب مرتبط

Comments

  1. با سلام
    با توجه به سولبق کاري خودم در سيستم هاي اداري و خصوصي مي تونم بگم که بيشتر اين مشکل ناشي از عدم شناخت و عدم درک صحيح مديران و پرسنل از مفهوم مديريت دانش مي باشد. احتمالا خود شما که در اين مبحث فعاليت مي کنيد بيشتر از بنده به اين نکته اشراف داريد. تا زمانيکه معني و مفهوم يک واژه مشخص نباشد نمي توان در مورد آن نظر درستي داد. از اين روست که اگر در سيستمي که نرم افزار اتوماسيون اداري در حال کار مي باشد براي استفاده از سيستم هاي مديريت دانش با مدير مربوطه صحبت شود در بيشتر موارد شنيده خواهد شد که در حال حاضر ما از اين سيستم استفاده مي کنيم و فلان و فلان نتايج را نيز بدست‌َآورده ايم. لذا اولين گام در اين مبحث برگزاري جلسات و کارگاه هاي آموزشي و اطلاع رساني مي باشد تا از ادامه اين سوء تعبير جلوگيري شود.

    1. صالح جان، کاملا صحیح می فرمایید در این که سازمان ها باید ابتدا با مفهوم صحیح مدیریت دانش آشنا می شدند و ابعاد و پیچیدگی های آن را درک می کردند شکی نیست، اما طبیعت بین رشته ای مدیریت دانش که همه چیز هست و هیچ چیز نیست باعث شده هم سرویس دهندگان و هم سرویس گیرندگان به راحتی در دام اشتباه بیفتند؛ آموزش کافی نیست سازمان های بسیاری هستند که آموزش های خوبی به آن ها داده شده است، اما هم چنان رویکرد Plug and Play را در مورد مدیریت دانش می خواهند، که هرگز عملی نیست.

  2. با سلام
    به نظر من این اشتباه از آنجا ناشی می شود که ” بعضی” از نرم افزارهای مدیریت دانش، عملکردی مشابه نرم افزارهای اتوماسیون اداری دارند. در حالیکه ابزارهای دیگری برای مدیریت دانش هستند که اصلا کار با آنها نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارد.

    1. بله شما درست می فرمایید متاسفانه نرم افزارهای مدیریت دانش در کشور ما یک شبه و مثل قارچ تولید می شود (توهین به قارچ نباشد!). بعضی فکر می کنند قرار دادن دو تا فرم ثبت اطلاعات و یک ساختار درختی و امتیازدهی و تالار گفتگو مدیریت دانش است و جالب این که بعضی ها هم همین را به عنوان مدیریت دانش می خرند. این وظیفه ماست که با آموزش و صبوری مفاهیم را به درستی جا بیندازیم تا کار درست انجام شود. مهم است که تفاوت یک دانش افزار را با یک نرم افزار معمولی بدانیم آن هم در عمل.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *